Fuktspärr på Källarvägg

3k läst  4 svar

1. F
    Medlem Nivå 3
    Ok, detta har säkert diskuterats hur många gånger som helst här, men jag kan inte riktigt få ihop det efter alla olika lösningar :)

Så, jag har en källare där jag ska sätta kakel och klinger på väggarna i en duschdel.
    Så frågan är ,ska det eller ska det INTE fuktspärras i duschdelen då det är betongvägg som ligger unde mark och som fukta lite.?

Övriga del av rummet sätte jag kakel direkt på väggen så där kan fukten passera.

Men dusckdelen? Ska man täta där eller är det kakel direkt på vägg som gäller?:rolleyes:

tacksam för svar då jag står i startgroparna för att börja.

/pelle

2. A
    Medlem Nivå 1
    Absolut INTE någon fuktspärr i källare. Då kommer inte fukten som bildas av dushandet ut, utan den
    stannar inomhus!

3. F
    Medlem Nivå 3
    OK, inte ens i duschutrymmet?
    Det kommer finnas värmegolv i duschen samt en duschfläkt som ska dra ut all fukt. (hoppas) jag.
    Sen har jag ett utrymme på 10 kvadrat med öppning till duschen som ska kaklas utan fuktspärr.

4. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Vi har blivit rekommenderade tvärt om. Fuktspärr i golv och vägg på duschen, resten inte.
    Vi tänker köra enligt principen "alla väggar ochh golv i källaren ska ha en sida som inte har fuktspärr".
    Då kan eventuell fukt alltid vandra ut åt ett håll.

Fast vi har en vägg som är mellan duschen och bastun. Aggregatet kommer alltså att sitta mitt emot duschen. Där funderar vi faktiskt på att ha fuktspärr på bägge sidorna av väggen. Den väggen är murad av lättbetong.

5. F
    Medlem Nivå 3
    jag är inne på samma bana. blir nof fuktspärr i duschutrymmet, men inget i övriga utrymmen i källaren

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: