Byggahus.se

Fuktspärr på källarvägg inomhus.

1. H
    Medlem Nivå 1
    Jag ska montera upp våra gamla köksskåp i snickra rummet i källaren. Det blir mot en yttervägg och vi vet att det går in fukt. Jag är allergisk mot mögel och måste se till att skåpen inte blir fuktiga. Huset är byggt 1932 och källaren är gjuten, väggarna i detta rum är inte putsade utan man ser mönstret efter gjutformen. De är visserligen vitmålade men är gjort på 30-talet och det är lite färgsläpp ca 30 cm upp från golvet här och där. Huset är om-dränerat i början på 80-talet och vi har inga stora problem med fukt men källaren är inte uppvärmd och efter att det drogs in fjärrvärme på 70-talet försvann alla eldstäder i källaren.

Jag har funderat på ett par alternativ.
    1. Sätta platonmatta, men har uteslutit detta på grund av att det kommer att samlas damm bakom och då blir det mögel.
    2. Någon form av tät folie/plast eller tjärpapp, men hur får jag fat den.
    3. Stryka kallasfalt.

Alt 2 o 3 är jag lite skeptisk mot. Finns det en risk att väggen vittrar? Dräneringen är gjord med asfalt strykning och platonmatta

Behovet är 10 cm upp från golvet och 96 cm upp.

Vilka erfarenheter har ni?

2. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Organiskt material i en ouppvärmd källare oavsett om den har fuktproblem eller ej tror jag inte är en god idé oavsett vad. Jag tror den enkla lösningen är att sätta in en llvp i källaren så att du får en uppvärmd källare. Därmed inte sagt att det måste vara 20 grader C där.
    Vintern är sällan problem, men på sommaren när varm fuktrik luft kyls ner, så skulle jag gissat att mögel riskerar att angripa det organiska materialet i inventarierna.
    That's my $. 25

PS. Sedan är organiskt material mot källaryttervägg aldrig någonting att rekommendera. DS.

Redigerat 31 jan 2015 17:56