Fuktspärr - korrekt utfört?

14k läst  57 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Vi håller på att renovera vårt badrum och har anlitat en BKR-auktoriserad hantverkare på helentreprenad. Jag är inte speciellt insatt i branschreglerna men tycker att jobbet ser ytterst tveksamt ut på sina ställen. Hade jag gjort det själv så hade jag inte slarvat så mycket i alla fall.

Någon kunnig som kan titta på bilderna nedan och berätta om jag oroar mig i onödan?

Här ser man här en glipa mellan tätskiktsdukarna (eller vad de kallas).
    6E4D0034-41CD-4FB7-98F5-2D124A9F35EE.jpeg

På flera ställen ser man att duken inte sitter fast mot väggen. Är det inte risk att kaklet släpper och fogarna spricker?
    47929E6C-1E72-47FE-949F-1FB5C4F764FF.jpeg B5564FAE-EC05-4219-9183-B342B31BD9BA.jpeg FE99FE28-4907-4F6A-90E1-C1D3C4353A94.jpeg

Vid rörgenomföringarna så har man inte kletat tillräckligt med ”gegga”, så det täcker inte hela manschetten.
    F4380C16-7F84-4AEA-A545-669B8FBC5364.jpeg

Här har vi ett stort veck i duken på golvet. Det måste vara omöjligt att kakla ovanpå det!
    55B8E047-C028-4945-8895-63C3D2678D0D.jpeg

Inte tätt runt manschetter.
    4295FDD6-064A-408D-A6F7-731D5F4A0E3C.jpeg

Det sitter silvertejp mellan avloppsrör och ”fuktspärrsgeggan”.
    5DE39A5F-D74C-4FEA-8E6C-E1E42087ED22.jpeg

Måste det inte vara ”fuktspärrsgegga” på manschetten runt golvbrunnen? Här ser det ut som att man har lagt fix och kakel direkt på manschetten.
    0A6C16F5-7835-4F51-83E7-45EE40872024.jpeg

• Laddar…
  2. D
    Medlem · Nivå 15
    Jag skulle nog skickat frågan till BKR och materialtillverkaren. Men det där ser verkligen inte bra ut.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Golvbrunnen såg faktiskt ok ut resten ser ut som en riktig amatör vart framme.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Oj så trist det där ser ut.

Jag har inte någon dunderkoll på detta område, men jag har svårt att tro att det där uppfyller branschregler och fackmannamässighet.

Bygget borde stoppas, och om utföraren inte direkt vill rätta till (och då rätta till ordentligt, inte bara laga och lappa lite) så bör man överväga att anlita en besiktningsman.

Hmmm, BKR-godkänd, du borde kanske skicka bilderna till dem och konsultera dem om utförandet.
    Risken finns dock att de endast försöker hålla firman bakom ryggen. Jag vet inte riktigt hur de fungerar, men inte helt omöjligt att de är som typ facket, försvarar sina medlemmar hur dumt dom än bär sig åt.
    Men det skulle vara kul att åtminstone höra vad deras åsikt är.
    De kanske också dömer ut det hela och blir dig till hjälp.

edit:
    Ja precis, glöm inte materialtillverkaren, ställ fråga dit också.

Och be om ett snabbt åtminstone preliminärt svar, då du skyndsamt måste stoppa arbetena i så fall.

Till firman får du väl också säga att det blir billigare och bättre för både dom och dig ifall det blir rätt gjort innan allt är klart och måste göras om då.

Redigerat 22 okt 07:07
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vad är det egentligen för fabrikat på brunnen?
    Inget jag känner igen ...

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Nivå 15
    BKR har ju sitt förtroende att tänka på. Jag gissar att det främst är estetiska fel de inte bryr sig om. Utan uppfattas hålla dåliga hantverkare om rygge. Det finns ju en hel del trådar om kkagomål på hantverkare dör feken är klart mindre än det här, och där felet inte har någon funktionell betydelse.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Nivå 8
    Enkelt svar.
    Det ska INTE förekomma några som helst blåsor på folien, den ska ligga dikt an vägg överrallt.
    Det ska INTE förekomma några som helst glipor på folien/skarvar
    Det där är INTE ok.
    Fördelen med folien är att den går att skära upp och lägga i nya bitar, dock så kan det bli problem där det redan ligger plattor.

Jag har i många år hävdat att bara för att man anlitar ett företag som är BKR anslutna, så är det inga som helst garantier, detta
    är väl ett praktexempel på detta.
    Kontakta du BKR med dessa bilder......bra att dom får se hur det fungerar.

• Laddar…
  8. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker att det ser för taskigt ut men då är jag bara en ganska påläst amatör som följde vårt bygge extremt noga (föräldraledig och hemma varje dag nästan). Skickar några bilder på hur det såg ut hos oss som referens. Det fanns *en* bubbla på golv som han fixade till innan han gick vidare med kakling.

IMG_0793.JPG IMG_0797.JPG IMG_0799.JPG

9. F
    Medlem Nivå 2
    Måste rivas! Det saknas ju manschetter.

10. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Saknas inte i vårt badrum men ser ut som det gör det på något ställe i Svedjemos... Jag tog bara några slumpvisa bilder från byggets gång.

11. S
    Medlem Nivå 3
    Jag har ringt en besiktningsman som kommer och tittar på badrummet imorgon. Jag ringde även hantverkaren och sa att jag inte ville att han skulle göra något mer för än vi har tittat på badrummet tillsammans, vi kommer att ha ett möte på onsdag. Det är bara att hålla tummarna att det slutar väl!

12. B
    Medlem Nivå 1
    Brunnen: ok på bild om klämman sitter ordentligt samt ska där finnas en brunsmanschett under duken.
    Allt som sticker ut från väggar/golv ska ha brunsmanschett, dvs vatten/avlopp
    Pexrör bör ha väggbockfixturer eller sättas på sett likvärdet sätt. Vad jag kan se på bild går pexslangen snett uppåt ?

Bra att du tar in en besiktningsman för tyvärr tätskiktet göras om på korrekt sätt, inga bubblor eller väck!

Detta är bara min åsikt när jag är ute och besiktar jobb :)

13. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Hur kommer det sig att det ser så jäkla skrynkligt ut överallt? Hade han ett väldigt dåligt underlag att börja med eller vad?

14. M
    Medlem · Nivå 11
    precus gjort mitt eget badrum med duk, o måste säga att det där var det värsta jag sett, INTE OK!
    hörnmanchetten är måste ha full täckning, annars lär vatten krypa bakom o orsaka vattenskada.
    bubblorna tyder på att han varit får långsam med duken efter massan tryckts upp på väggen så den bildat film. dessutom inte pressat ut luften med gnidde.

hade som glad amatör 100ggr bättre resultat än den där totalklåparen. sparka ut!

• Laddar…
  15. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har gjort 3 badrum, ett åt mig själv och två åt en granne och skulle inte ha tillåtit mig att göra det så dåligt som detta är. Nu finns det ju olika system för tät skikt och de jag har jobbat med har krävt att "limmas" med tätmassa och sedan rollas med två skikt tätmassa utan på det och då ser man inte dukens struktur efter det. Jag har inget BKR godkännande men läser man tillverkarens instruktioner för läggning så ser det inte så ut som det gör på de fotona. Det kan definitivt inte vara godkänt som det ser ut.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: