Byggahus.se

Fuktspärr i källare

1. F
    Medlem · 3 inlägg

Fixarlasse

Medlem
    Jag renoverar tvättstugan som ligger i källarplan. Jag har tagit bort platta och grävt ner till grundvattennivå = nedkant på syllen.

Jag planerar för att lägga fiberduk, fylla på med 15 cm leka, 20 cm cellplats och därefter gjuta platta med golvvärmeslingor. Slutligen klinkers. Jag har några frågor som jag tacksamt tar emot svar/synpunkter på.

1. Jag kommer installera dusch i ett hörn. Skall jag lägga fuktspärr endast i duschhörnan, inte alls, eller hela golvet.

2. Finns det något alternativ till betong som gör att jag kan lägga klinker tidigare än efter tre månader?

3. Är det något speciellt att tänka på vid anslutningen mot yttervägg?

4. Jag kommer endast att ha ett uppvärmt golv i källaren, övriga golv oisolerad platta. Finns det befogad anledning att vara bekymrad över horisontell fukttransport?

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: Fuktspärr i källare

Leca ??? hmm jo kappilär mer kappilär sugand efår man ju leta efter ta makadam i stället...

2) betongen sänk vct talet och silika i så tjänar du en månad kanske... Men å andra sidan fukt spärr i källare inder klinker där råder det väl delade meningar. Har du ingen fuktspärr så räcker det med RF 90% och lägga plattor på. Matta kräver 85%

3. F
    Medlem · 3 inlägg

Fixarlasse

Medlem

Jag tror iofs att leca är kapilärbrytande, men jag bytte byggsätt ändå.

Jag kör singel i botten och sedan EPS betong med ingjutna cellplastskivor och till sist armerad flytspackel med golvvärmerören i. Golvet blir klart på nolltid!

Jag är fortfarande mycket undrande över fuktspärr. Det lutar år att jag lägger fuktspärr i duschhörna och några dm ut. Lite knivigt ställningstagande.

4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Ett förslag är att du sätter stålreglar vid duschen på vägg och golv, och skruvar gips/minerit på dessa väggreglar samt lägger golvgips/minerit.

På så vis kan du lägga fuktspärr på det.

5. F
    Medlem · 3 inlägg

Fixarlasse

Medlem

Tack för tipset fasting65, men jag är inte så pigg på att regla upp i källaren.

Jag besökte Svensk Byggtjänst idag och fick följande svar.

Under marknivå skall man generellt ej fuktspärra, i en duschhörna lägges fuktspärr i utrymmet samt 10 cm ut på både golv och vägg. Runt golvbrunn fuktspärrar man 30 cm runt om.

6. T
    Medlem · 34 inlägg

tiwood

Medlem

Hej Fixarlasse,

Jag har precis kört som ditt sista förslag... fast med Leca kulor under! Dvs 8 kvadrat x 10 cm Leca (det fanns redan grus / sten under golvet) + 17 cm EPS + flytspackel, osv. Torrt på en vecka :).

Enligt Leca har kulorna bara 5 mm kapillär stighöjd mellan kulorna (www.leca.com/brochure/grafik/08-06 .pdf) och dem används ju flytigt som markisolering och dränering. Kulorna ger dessutom en isolerande effekt och är lätt att transportera. Dessutom dessutom har EPSCement en kapillärbrytande effekt. Om man häller ett glas vatten på EPSCement betong rinner vattnet rakt igenom.

Jag har bara använt cellplast under avloppsrören som isolering mot markkylan. Jag var osäkert om att använda cellplast över hela golvet för att då får man en konstruktion som är delvis fast och delvis flytande. Jag är lagt lite åt det paranoida hållet :-[

Två prakiska tips -
    Damsug upp lösa EPS innan flytspackling. EPS flyter i ABS 317. :(
    Använda en spray till primern mellan EPS och flytspackel... om man pensla på den måste man damsuga igen!

Enda nackdel som jag har hittat med EPSCement är dem små vita kulor man får överallt när man är klar. ::) Det dammar rätt mycket också.

Jag har fått samma rekommendationer om fuktspärr som dig. Fast EPS betong sugar inte åt sig vatten.... så fukttransport borde inte vara ett problem... eller ???

Lycka till / Tiwood

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.