Byggahus.se

Fuktspärr i källare?

1. M
    Medlem · 12 inlägg

mickenilsson

Medlem
    Hej, vet inte om detta hamnade rätt?

Undrar om man ska ha fuktspärr under klinkers om man ska bygga ett badrum i en gammal källare? Är bara betong under nu.

2. A
    Medlem · Norrbotten · 91 inlägg

arnel

Medlem

Re: Fuktspärr i källare?

Nej, jag kollade runt en hel del innan jag kaklade min dusch i källaren. Man får väldigt olika svar men de som verkade trovärdigast ansåg att om det kommer markfukt bakom fuktspärren kan den lossna.

Sedan gäller ju det att som vanligt inte montera någon form av trä eller liknade mot betong i en källare.

Läser man sedan i "PERs BRANSCHREGLER FÖR VATTENTÄTA KERAMISKA VÄGGBEKLÄDNADER OCH GOLVBELÄGGNINGAR I VÅTUTRYMMEN"

Så hittar man följande text:

Dock skall i normalfallet inte golv- och väggytor i ällarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt.

/ Arne

3. M
    Medlem · 12 inlägg

mickenilsson

Medlem

Ok, tack. Blir att låta bli det då. Är det det samma med väggarna?

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

har för mig att man ska ha fuktspärr på de ställen som får vatten direkt på sig, typ duschhörnor å dylikt...

5. H
    Medlem · Jönköping · 45 inlägg

henrikrosen

Medlem

Lånar tråden lite, hoppas det inte gör något.

Vi skall göra om i vårat badrum på förstavåningen. Det är betong som står på backen skulle jag tro eftersom det inte finns någon källare. Det går något rör från fjärrvärmen under golvet också för man känner att det är varmt på vissa ställen. Vi hade tänkt riva därn plastmattan och lägga klinkers och golvvärme också. Gäller samma sak för oss som för Micke?

6. T
    Medlem · 49 inlägg

Tatimas

Medlem

Jag har fått uppfattningen att man kan lägga kakel/klinker direkt på betong i ett våtutrymme i en källare och att man inte behöver någon fuktspärr. Men det verkar bero på vem man frågar. Hittade detta på Vi i villas site:

http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1894

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.