Byggahus.se

Fuktspärr i fritidshus

1. G
    Medlem Nivå 9
    Hejsan,
    håller på att bygga ett fritidshus baserat på en timmerstomme anno 18-hundranånting och undrar om fuktspärr. Ett hus som detta kommer ju för det mesta stå och variera med yttertemperaturen och det "känns" lite kymigt att "plasta in hela innerrummet". Äldre snickare jag haft där är väldigt skeptiska till dessa "nymodigheter". Naturligtvis ska det finnas till- och frånluft, siktar på 125mm med in vid golv näram kaminen och ut högt i andra änden. Räcker detta eller kommer hela inredet mögla bort?

Mvh
    Göran

2. J
    Medlem Nivå 15
    Du ska absolut inte plasta in den kåken.

3. G
    Medlem Nivå 1

Plast inte In detta hus

Hej!

Precis - är det ngt som kommer att ta kål på denna kåk så är det att plasta in den.
    Utan plast kommer den att hålla hundra år till. Ta ett djupdyk om timmerhus innan beslut.
    Glenn

4. G
    Medlem Nivå 9
    OK, ni är med på att jag menar fuktspärrskiktet direkt innanför innerväggskivan, sedan isolering, vindduk och timmerstomme? Jag menar, teorin om fuktspärr låter ju sund, d.v.s. att inte låta utfälld fukt i uppvärmd innerluft gå ut i isolering och yttervägg utan vetileras ut. Min oro baserades på att kåken inte är permanentuppvärmd med aktiv ventilation, är det det som är basen för er tveksamhet?

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Teorin om diffspärr förutsätter precis som du säger att huset är permanent uppvärmt, att ventilationen är styrd samt att diffspärren är helt tät.
    Personligen hade jag även tagit det lite lugnt med isoleringen och inte gått över 100 mm.

/Kent

6. G
    Medlem Nivå 9
    Tack Kent, blir nog att skippa plasten. Hann bli plast i taket men det borde nog vara OK ändå, isoleringen är ju luftigt ventilerad mot råsponten. Har satt 265mm isolering i taket, innerväggarna reglas med 50x100 men timmerväggarnas yta är ju inte helt plan så räknar med 120-isolering till största delen, några bitar 145.

Mvh
    Göran