99 729 läst · 33 svar
100k läst
33 svar
Fuktspärr i Badrum I källare - en gång för alla!
Renoverare
· Skåne
· 7 540 inlägg
Jag har från flera experthåll fått lära mig att man i en källare endast skall tätskikta enligt följande...
I duschhörnan på golv och vägg samt en rollerbredd utanför duschutrymmet.
Golv/väggvinkeln med fiberhörnor och remsor samt en rollerbredd upp på vägg samt ut på golv.
Samt naturligtvis alla eventuella innerväggar men det säger väl sig själv.
Thats it !
I duschhörnan på golv och vägg samt en rollerbredd utanför duschutrymmet.
Golv/väggvinkeln med fiberhörnor och remsor samt en rollerbredd upp på vägg samt ut på golv.
Samt naturligtvis alla eventuella innerväggar men det säger väl sig själv.
Thats it !
Man blir ju galen. Vi ska bygga bad i källare, två ytterväggar, lecablock. Snackade med killen i kakelbutiken igår och han sa att de måste spärra hela golvet för att deras garanti ska gälla. Så då blir det hela golvet, 10kvm, och de två inneväggarna. Grejen är att vi ska putsa lecablocken så det blir som en rå betongyta som vi tänkt måla med grå våtrumsfärg, men hur fungerar det med våtspärr?. Kakla ska vi bara göra i badkarshörnet mellan två innerväggar och hela golvet
Ta det försiktigt med att måla med för tät färg, det är ju nästan samma som tätskikt. Har du inte superbra dränering finns det risk för att putsen släpper när du stänger in fukten med våtrumsfärg.ålesund skrev:Man blir ju galen. Vi ska bygga bad i källare, två ytterväggar, lecablock. Snackade med killen i kakelbutiken igår och han sa att de måste spärra hela golvet för att deras garanti ska gälla. Så då blir det hela golvet, 10kvm, och de två inneväggarna. Grejen är att vi ska putsa lecablocken så det blir som en rå betongyta som vi tänkt måla med grå våtrumsfärg, men hur fungerar det med våtspärr?. Kakla ska vi bara göra i badkarshörnet mellan två innerväggar och hela golvet
I norge är det inte försäkringsbolagen som betalar fuktskador om det är gjort av en firma, det är firman. Så firman kräver att få lägga fuktspärr på alla väggar och golv för att lämna sin garanti. Så man sitter i en rävsax som vanligt. Förskringsbolagen betalar bara vid olyckor, tex vattenrör som går av.SvenD skrev:
Ja, det verkar som man får olika bud beroende på vem man pratar med.... För våran del har vi dykt på problemet "vilken fuktspärr ska man använda"? Många av de som finns på marknaden har texten på produkten att den "inte får användas på oisolerad källarvägg med risk för tillskjutande fukt". Vår duschhörna är just mot yttervägg med mark på andra sidan.... En kakelsättare jag snackade tyckte inte vi skulle ha nåt tätskickt alls medan en annan rekommenderade en produkt som hette Ardex 8+9 som verkar vara specialframställd för typ badhus och dyl. Kostar skjortan och är tydligen rätt speciellt att applicera, det ska vara jämna mm-lager och i flera omgångar med torktid emellan...... vi vet fortfarande inte hur vi ska göra.....
Vad skulle denna specialprodukt göra som får den att vara bättre.KayM76 skrev:Ja, det verkar som man får olika bud beroende på vem man pratar med.... För våran del har vi dykt på problemet "vilken fuktspärr ska man använda"? Många av de som finns på marknaden har texten på produkten att den "inte får användas på oisolerad källarvägg med risk för tillskjutande fukt". Vår duschhörna är just mot yttervägg med mark på andra sidan.... En kakelsättare jag snackade tyckte inte vi skulle ha nåt tätskickt alls medan en annan rekommenderade en produkt som hette Ardex 8+9 som verkar vara specialframställd för typ badhus och dyl. Kostar skjortan och är tydligen rätt speciellt att applicera, det ska vara jämna mm-lager och i flera omgångar med torktid emellan...... vi vet fortfarande inte hur vi ska göra.....
Antingen är den tät och då riskerar man stänga in fukt som kommer utifrån eller så är den inte tät och då är det inget tätsikt.
puu skrev:
Tänk om livet ändå vore så enkelt, Tät - inteTät.
Vad just Ardexprodukten är vet jag inte.
Men det finns en produkt från Mapei som heter "Mapelastic Smart " och den är gjord för konstant fuktbelatsning, tål tillskjutande markfukt, behöver ingen primer, är vattentät men diffusionsöppen för ånga.
Den används främst för tätning av vattencisterner, vattenkraftsdammar, balkonger, simbassänger mm.mm.
Det är en tvåkomponensprodukt där ett specialcementbruk blandas med en latexvätska. Det blir tätt mot vatten men ånga kan ändå vandra upp. Precis som man vill ha det i en källare.
Problemet med vanliga tätskikt och primers är att de inte tål konstant fuktbelastning och att de stänger in tillskjutande markfukt som upp.
Mapelastic Smart kostar ca 2000 kr för 30 Kg. Inte så dyrt tycker jag om man jämför med vanliga standard tätskikt. Enkel att applicera är den också, rolla eller pensla i min 2 mm skikt, torkar på 4-5 timmar så man kan gå på den.
Redigerat:
Om man läser BKR så står det att i källare, eller i stenhus med risk för sättningar, behövs ej tätskikt i hela utrymmet utan endast på de områden som riskerar vattenutsättas + golvet.
Jag hade kört med tätskikt över hela golvet + 10cm upp på väggarna + 1m runt om duschkabin, badkar osv.
Sedan hade jag sett till att ha en färg som tillåter väggarna att andas, så eventuellt fukt kan komma ut den vägen.
Sedan är det oerhört viktigt med ventilation. Jag hade kört med två PAX 261 (som kör hela tiden + extra mycket när det är fuktigt). En i närheten av duschhörnan och en i närheten av tvättpelaren.
Jag hade kört med tätskikt över hela golvet + 10cm upp på väggarna + 1m runt om duschkabin, badkar osv.
Sedan hade jag sett till att ha en färg som tillåter väggarna att andas, så eventuellt fukt kan komma ut den vägen.
Sedan är det oerhört viktigt med ventilation. Jag hade kört med två PAX 261 (som kör hela tiden + extra mycket när det är fuktigt). En i närheten av duschhörnan och en i närheten av tvättpelaren.
Jag mailade till Byggkeramikrådet och fick svar: "Det handlar om huruvida det finns tillskjutande fukt eller inte. Om man konstaterat att det finns så väljer man att endast tätskikta lokalt vid duschplatsen. Se våra branschregler sid 7. Har man en tät konstruktion tätskiktar man som vanligt."
Jag är imponerad att de svarade! Har själv mailat för nån månad sen men har fortfarande inte fått svar.
Hittade en pdf med PER branschregler, dock från 1999, där det står:
2.1 Myndighetskrav
Enligt Boverkets Byggregler, 6:534,
skall golv och väggar som utsätts för
vattenspolning, vattenspill eller utläckande
vatten förses med vattentäta
ytskikt (VT), om angränsande byggnadsdelar
och utrymmen inte tål sådan
fuktpåverkan.
Enligt föreliggande Branschregler
skall samtliga golv- och väggytor i ett
våtutrymme, som i någon del uppfyller
kriterier enligt ovanstående, förses
med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet
inte golv- och väggytor i källarutrymmen
eller motsvarande, där
underlagen har direkt markkontakt,
förses med vattentäta skikt. Undantag
föreskrivs i bygghandlingarna. Med
vattentäta ytskikt avses enligt Branschreglerna
kakel- eller klinkerplattor,
monterade på tätskikt.
Golv och väggar som utsätts för vattenstänk,
våtrengöring, kondensvatten
och hög luftfuktighet skall, enligt
Boverkets Byggregler, ha vattenavvisande
ytskikt (VA). Med vattenavvisande
ytskikt avses enligt Branschreglerna
kakel- eller klinkerplattor
monterade utan tätskikt.
http://www.eurokakel.com/filer/branschregler_2002.pdf
Mapei Mapelastic Smart verkar intressant. Ska kolla upp det. Men hur vet man när man rollat 2 mm?
Hittade en pdf med PER branschregler, dock från 1999, där det står:
2.1 Myndighetskrav
Enligt Boverkets Byggregler, 6:534,
skall golv och väggar som utsätts för
vattenspolning, vattenspill eller utläckande
vatten förses med vattentäta
ytskikt (VT), om angränsande byggnadsdelar
och utrymmen inte tål sådan
fuktpåverkan.
Enligt föreliggande Branschregler
skall samtliga golv- och väggytor i ett
våtutrymme, som i någon del uppfyller
kriterier enligt ovanstående, förses
med vattentäta skikt. Dock skall i normalfallet
inte golv- och väggytor i källarutrymmen
eller motsvarande, där
underlagen har direkt markkontakt,
förses med vattentäta skikt. Undantag
föreskrivs i bygghandlingarna. Med
vattentäta ytskikt avses enligt Branschreglerna
kakel- eller klinkerplattor,
monterade på tätskikt.
Golv och väggar som utsätts för vattenstänk,
våtrengöring, kondensvatten
och hög luftfuktighet skall, enligt
Boverkets Byggregler, ha vattenavvisande
ytskikt (VA). Med vattenavvisande
ytskikt avses enligt Branschreglerna
kakel- eller klinkerplattor
monterade utan tätskikt.
http://www.eurokakel.com/filer/branschregler_2002.pdf
Mapei Mapelastic Smart verkar intressant. Ska kolla upp det. Men hur vet man när man rollat 2 mm?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 586 inlägg
Var idag på besiktning av ett hus från 1974. 2 plan sutterräng. Bastu i källaren (betonggolv) med dusch och toalett utanför. Besiktningskillen (som är med i SBR och har fått goda rekommendationer bl a här på ByggaHus) hade liknande åsikt. Han rekommenderade mig att riva plastmattan på golv och tapeten på vägg och sätta kakel/klinkers med fuktskydd bara i duschhörnan. Eventuellt fuktskydd på hela den uppreglade väggen mot källarkorridoren.
Han menade att det verkliga problemet var fukt som stiger fråm betongplattan och att ett "halvdåligt" fukskydd med klinkers som ventilerar ut fukten (utom just då i duschhörnan) var den bästa kompromissen i stället för matta på golv och vägg som jag hade trott. Har forumets uppfattning ändrats sedan senaste inlägget?
/Anders
Han menade att det verkliga problemet var fukt som stiger fråm betongplattan och att ett "halvdåligt" fukskydd med klinkers som ventilerar ut fukten (utom just då i duschhörnan) var den bästa kompromissen i stället för matta på golv och vägg som jag hade trott. Har forumets uppfattning ändrats sedan senaste inlägget?
/Anders
Vi har troligen fuktspärr/skydd under vårt klinker i källaren. Vi vet inte eftersom det inte var vi som byggde det.
Om vi säljer i framtiden och någon hävdar att detta är fel, vad är det värsta som kan hända, prisavdrag?
Om vi säljer i framtiden och någon hävdar att detta är fel, vad är det värsta som kan hända, prisavdrag?