Hej. Mitt första inlägg här, hoppas kunna få lite hjälp/information.

Summerar lite kort för att komma till poängen:
Upptäckte en läcka i bjälklaget och ner i krypgrunden (har bott i huset i ett år) Huset är byggt 2004 men ingen har bott i det tidigare, och badrum/maskiner och till viss del kök inkl maskiner är från precis innan vi flyttade in).
Ringer f-bolaget som skickar en firma för att hitta orsaken. Då de inte hittade något skickades ännu en firma, fuktexperter, som inte heller kunde hitta något. Dessa rekommenderade första firman att såga upp hål ifrån krypgrunden för att kunna hitta felet. Orsaken visade sig vara en ej kopplad golvbrunn = dolt fel och inget f-bolaget täcker. Förra ägaren/byggaren av huset tar på sig missen och allt är lugnt - förutom att byggfirman har förstört en hel del - i onödan.

Dels har dom brutit upp mitt parkettgolv uppifrån, istället för att såga upp nere ifrån krypgrunden - trots att fuktfirman rekommenderat just att man sågade upp hål nere ifrån grunden.
Men, än värre så tog firman loss tröskeln in till toaletten (för att borra hål under denna, smart!!). Bara det att tröskeln är en del av våtutrymmets fuktspärr. Denna är således inte längre intakt.

Går det att återställa?! Eller ska man kräva en total renovering av toaletten? (det är mindre än 2 år gammalt...)

Dessa båda grejer är inget som förra ägaren tänker stå för - det är ju inte hans fel att dom tagit den dyraste vägen.. Att torka ur o fixa allt läckan fört med sig kostar i runda slängar 20k. Parkettgolvet kostar i runda slängar 30k + jobbet, och toaletten vågar jag inte ens gissa..?! 60-70-80-90k?
Jag sitter i kläm, kan man säga... Någon med erfarenheter eller tips? Ska ha möte med försäkringsbolaget i e.m. (dom har ju valt firman som klantat sig).

Att bryta fuktspärren vid tröskeln känns inte som ett problem. Pensla på fuktspärr, låt torka och montera tbx tröskeln. Enkelt.
Att kräva en total renovering för det tycker jag inte är ok.

Håller med ovanstående talare. Såvida det inte är tröskeln till duschutrymmet du menar.

Och vad gäller parkettgolvet så kan de väl ej ha brutit upp ALLT? Du kan kanske inte kräva ett helt nytt golv om de bara brutit upp en liten del. Går det inte att återställa med bef parkett?

Hej,

Jag tycker:

1. De får fixa parketten som det var innan, hur spelar ingen roll för dig bara det blir lika bra, punkt!
2. Vid mötet med försäkringsbolaget får de intyga att försäkringen gäller för badrummet annars får ju deras hantverkarfirma laga allt från början=helrenovering, då det är deras anlitade firma som förstört när de felsökt om jag fattat det hela rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.