Byggahus.se
Har snurrat runt och läst i en massa trådar om just fuktspärr vid tilläggsisolering. Vissa säger att isoleringen blir fuktig utan och vissa säger att huset ska "luftas" och alltså då inte vara tätt.
Om man nu har plast i väggarna så undrar jag. Vart tar fukten vägen om den stannar vid plasten??
Om man nu inte har plast i väggarna. Hur kan man vara säker på att isoleringen håller sej torr?? Undertryck genom frånluftsfläkt eller självdrag? Fönsterventiler eller inte?
Tycker att dom som har erfarnhet, bilder, teorier m.m. ska dela med er. =)

Det jag har förstått är att varmluft innehåller mer fukt än kalluft och det skulle innebära att fukten från den varma inneluften skulle stanna i väggen om man inte har plast. Då det ofta är varmare innne. Men det gäller om du bor där.

Är det ex en sommarstuga som värms när du är där. På våren när det är varmare ute än inne kommer värmen utifrån och fukten hamnar i väggen, då är det inte bra att ha plast. Det finns många trådar om fuktigheten i mark och grund, då det gäller torpargrundens vara eller inte vara.

Med plast och att det är uppvärmt året runt, gäller troligt att luften vid plasten har innetemp och fukten inte fälls ut.

Det finns många sätt att få bukt med fukten. Plast i väggar och tak, mekanisk ventilation, olika avfuktare för grunder och säkert annat jag missat.

Det är vad jag förstått hittills och är långt ifrån fullärd. Men en riktigt kall vinterdag är luften torr och en varm sommardag fuktig, det kan jag köpa / Tanja

Det är precis så att varm luft håller mer vattenmolekyler än kall luft. Dessa går från gasform till flytande form när luften kyls ned. Detta händer inne i väggen i hus, där läget oftas är att det är varmare inomhus än utomhus. En yttervägg håller alla temperaturer som är skillnaden mellan ute och inne. Är det -10 grader ute och 20 grader inne, så är din yttervägg alla temperaturer där emellan. Detta betyder att du får en ganska jämn fördelning av fukten i väggen som den varma luften släpper ifrån sig när den blir kall. Vilket då är dåligt - för du vill ha en torr vägg - eftersom fukt leder till mögel och på lång sikt påverkar konstruktionen.

Fukt kan inte ta sig igenom plast - däremot kan värme det. Detta i sin tur betyder att du tvingar kvar fukten inomhus medans värmen går vidare i väggen - som då är varm luft med lite vattenmolekyler. Den mängden vattenmolekyler kan den kalla luften hålla i gasform.

Hur får du då bort den fuktiga luften? Genom god ventilation!

Om det handlar om krypgrunder är det en annan femma........

• Älska
Keviin
  • Laddar…
"Fukt kan inte ta sig igenom plast - däremot kan värme det. Detta i sin tur betyder att du tvingar kvar fukten inomhus medans värmen går vidare i väggen......." Då stannar ju fukten vid gipsen och rinner ner mot träbjälklaget om man nu isolerat inifrån?

Om det nu är som ni säger så kommer mitt hus att ruttna förr eller senare?? =/ Sett utifrån så ser det ut sähär:
puts---blåbetong---spalt med hopsjunket kutterspån---spåntade plank---tretex---isolering---gips

Tilläggsisolerat på vinden utan plast.

Fukten är ju luftburen så den börjar inte "rinna" föränns det har blivit kondens. Men om det ska rinna måste det nog vara mycket fuktigluft.

Det är mycket troligare att det blir möggel innan det..

Fukten måste UT. kommer inte fukten ut så blir nog soffan & annat (bakom bokhyllor osv) fuktigt/möggligt. ett säkert tecken på undermåligventilation är imma på fönster.
eller om det tar mer änn 20 min att få bort imman i badrummet efter bad/duch.

Ventilation behövs för att få ut fukten. Undertryck är ett måste.. Ju tjockare isolering desto viktigare är det med ventilation innomhus. (risken för kondens ökar ju i samband med att du har tjockare isolering)

Värmen & fukten stiger uppåt.. så det är framför allt på vinden som folk får fuktproblem. Det verkar öka nu också.. I Samband med energi priserna.

MattiasS är en användare som bla har haft detta problem om jag inte minns fel. Han har skrivit några inlägg om det. Men det finns flera..

Bör jag vara orolig?

Har skrivit detta förr skriver det igen...

Värt att tänka på i gamla hus

Om man ska använda sig av gullfiber/rockwool sa ska man ha
plas/ångsparr då dessa material inte är hygroskopiska dvs kan
binda vattenmolekyler, vilket organiska isoleringsmaterial typ
spån kan. Är vattenmolekylerna kemiskt bundet till ett material,
om än löst, så är det inte tillgängligt för till exempel
mögeltillvaxt. I moderna isolermaterial som inte kan binda fukt
faller fukten ut (Kondenserar )och tillåter därmed mögeltillväxt.
Det finns alltid organiskt damm och annat som kan mögla i de
oorganiska isolermaterialen. Det är därfor man har plast i
modernahus, isolermaterialen kräver detta. Sätter man plast i
hus med organiska isolermaterial kan detta hindra
vattenmolekylerna att vädras bort då de kemiska bindningarna
släpper vid förändringar i temperatur och luftfuktighet. Då kan
vattenångan eventuellt kondensera i materialet och därmed
också mögla.

Summa summarum det ar skillnad på vatten, vattenånga och
vattenmolekyler bundna till andra molekyler. Det är endast i
vattenfasen som det kan bidra till mögel.

Kan man inte kan ska en tillräckligt tät ångspärr, vilket kan vara svårt i gamla hus bör man avstå från oorganiska isoleringsmaterial och använda organiska hygroskopiska isoleringsmaterial.

Gullfiber/Rockwool - måste ha ångspärr (plast)
Organiska isolermaterial - bör inte ha ångspärr

mvh plexi

Ursäkta att jag hoppar in, men varför möglar inte de organiska materialen?

De organiska matrealen mögglar också. Dock så kan det ta upp en del fukt & avge det. Så man har en liten större changs att klara sig (inga garantier finns dock).

SÅ man bör alltid kontrollera vinden de 4-5 första åren (på vintern) efter man har tilläggsisolerat. När det blir galet så går det fort. På några veckor bara..

Och det beror på fördålig innomhusventilation.

Man bör sova gott. Och man bör kontrollera vinden.

Men jag sover inte gott längre. Jag vet att du svarat en gång tidigare PerErik om just det jag frågar. Du tyckte jag inte gjort fel men jag blir nojjig nu.

Ingen ångspärr anno år 1914, still going strong. Sov gott.

och du har tilläggsisolerat innefrån? =D Isf hur länge sen?

Finns det någon som gjort som jag och struntat i plasten?
Inom några år så ska jag sätta panel på huset, om jag då skulle vilja isolera utifrån också så kommer väl daggpunkten flyttas ut igen? Bör jag ha plast då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.