11 260 läst · 23 svar
11k läst
23 svar
Fuktskyddat källarvägg - hur länge innan den torkar?
Sida 1 av 2
Hej
Vi hade problem med genomslag av saltkristaller (heter det så?) i vår källarvägg på ett ställe i en vinkel där vårt vidbyggda garage går. Jag misstänkte en läcka i stupröret. Vi grävde upp själva 2,7 meter djupt och ca 6,5 meter långt. Med en bredd på 1,5 meter blev det en del kubikmeter sandjord som grävdes upp för hand. Stuprännan läckte mycket riktigt - allt vatten från hustaket hade stått intill källarväggen så det är egentligen konstigt att vi inte fått in vatten genom väggen. Vi rörde inte dräneringen, utan skyddade endast denna sträcka med matta typ Platon när vi ändå var där och grävde.
Nu till min fråga. Vi fyllde igen för ca 1 månad sedan. Värmen har varit på för fullt i källaren men där är fortfarande kristaller på samma ställe. Nu hade jag inte kollat på 2 veckor, men hur lång tid tar det egentligen innan väggen torkar upp? Om där fortfarande blir fuktgenomslag så ser jag ett par olika alternativ
1. Röret har inte blivit tätt. Enkelt att gräva upp och kolla
2. Väggen tar en helsikes lång tid att torka upp
3. Dräneringen har gett sig precis på detta ställe (anlita expert för riktig omdränering?)
Det är lite osannolikt att dräneringen skulle ha gett sig på just detta ställe där vi ändå haft en vattenläcka. Eller? Det rör sig bara om ca 1 längdmeter och ca 15 cm i höjd ca 20 cm ovanför golvet, i övrigt är källaren torr och fin. Sandjord lär vara bra för källarhus, och det var i stort sett ren sand ända ner till sulan.
Om det blir aktuellt med att anlita proffs, vad kan det kosta för 20 längdmeter inklusive t ex isodränisolering? Har hört någonstans mellan 1500-2500 per längdmeter.
Tips och förslag mottages tacksamt
Vi hade problem med genomslag av saltkristaller (heter det så?) i vår källarvägg på ett ställe i en vinkel där vårt vidbyggda garage går. Jag misstänkte en läcka i stupröret. Vi grävde upp själva 2,7 meter djupt och ca 6,5 meter långt. Med en bredd på 1,5 meter blev det en del kubikmeter sandjord som grävdes upp för hand. Stuprännan läckte mycket riktigt - allt vatten från hustaket hade stått intill källarväggen så det är egentligen konstigt att vi inte fått in vatten genom väggen. Vi rörde inte dräneringen, utan skyddade endast denna sträcka med matta typ Platon när vi ändå var där och grävde.
Nu till min fråga. Vi fyllde igen för ca 1 månad sedan. Värmen har varit på för fullt i källaren men där är fortfarande kristaller på samma ställe. Nu hade jag inte kollat på 2 veckor, men hur lång tid tar det egentligen innan väggen torkar upp? Om där fortfarande blir fuktgenomslag så ser jag ett par olika alternativ
1. Röret har inte blivit tätt. Enkelt att gräva upp och kolla
2. Väggen tar en helsikes lång tid att torka upp
3. Dräneringen har gett sig precis på detta ställe (anlita expert för riktig omdränering?)
Det är lite osannolikt att dräneringen skulle ha gett sig på just detta ställe där vi ändå haft en vattenläcka. Eller? Det rör sig bara om ca 1 längdmeter och ca 15 cm i höjd ca 20 cm ovanför golvet, i övrigt är källaren torr och fin. Sandjord lär vara bra för källarhus, och det var i stort sett ren sand ända ner till sulan.
Om det blir aktuellt med att anlita proffs, vad kan det kosta för 20 längdmeter inklusive t ex isodränisolering? Har hört någonstans mellan 1500-2500 per längdmeter.
Tips och förslag mottages tacksamt
Förlåt, nu kanske jag missförstått, men menar du att problemet är att kristallutfällningarna är kvar? Trodde du att de skulle torka bort av sig själva? Det gör de inte, de består ju av ämnen som varit lösta i det inträngande vattnet, och som nu torkat fast på väggen.
I övrigt, för att kunna höfta ungefär hur lång tid det tar för källarväggen att torka upp behöver man veta vad den består av för material.
I övrigt, för att kunna höfta ungefär hur lång tid det tar för källarväggen att torka upp behöver man veta vad den består av för material.
Ok, jag kanske skrev konstigt. Jag menar att de har dykt upp EFTER att vi gjort vid utsidan. Frågan är alltså om de orsakas av kvarvarande fukt i väggen (vilket jag tror) eller om problemet kanske inte endast är vattenläckan.
Väggarna är för övrigt av lecablock med någon slags puts/betong runt om.
Väggarna är för övrigt av lecablock med någon slags puts/betong runt om.
Aha, då förstår jag. Men det kan också vara så att en ljus kristallutfällning syns tydligare när väggen torkat, och att den kanske funnits där förut?
Men om vi förutätter att den kommit nu, så tycker jag att det låter konstigt att det skulle bero på kvarvarande fukt i väggen. Även om jag tror att det tar längre tid än en månad för en sådan vägg att torka upp. Den torkar ju bara på ena sidan, och luften i källaren kan ju ha ganska hög RF. Jag skulle ge det några månader till. Se till att det är tillräcklig ventilation i källaren.
Men om vi förutätter att den kommit nu, så tycker jag att det låter konstigt att det skulle bero på kvarvarande fukt i väggen. Även om jag tror att det tar längre tid än en månad för en sådan vägg att torka upp. Den torkar ju bara på ena sidan, och luften i källaren kan ju ha ganska hög RF. Jag skulle ge det några månader till. Se till att det är tillräcklig ventilation i källaren.
Hej igen
Väggen hade stått i ca 3 veckor, därefter målades den med silikatfärg för 2 veckor sedan. I helgen noterade jag kristallerna.
Ventilationen är utomordenligt bra - vi har installerat ny mekanisk ventilation i hela huset inklusive källaren och den är inställd av ventilationskillen som installerade. Det har varit varmt och gott i källaren senaste veckorna och hela vintern.
Jag kan även tillägga att väggen är hel och fin på utsidan, inga sprickor eller liknande.
Om det nu skulle vara dräneringsproblem, borde det inte varit fuktigt i hela väggen eller åtminstone på fler ställen?
Jag ska ge det någon månad till, men eftersom jag i förlängningen vill stensätta eller kakla väggen vill jag vara säker på att den är tillräckligt torr för att göra en sådan operation - annars får jag vänta tills vi låtit något proffs dränera om hela den hussidan och skyddat med typ isodrän.
Väggen hade stått i ca 3 veckor, därefter målades den med silikatfärg för 2 veckor sedan. I helgen noterade jag kristallerna.
Ventilationen är utomordenligt bra - vi har installerat ny mekanisk ventilation i hela huset inklusive källaren och den är inställd av ventilationskillen som installerade. Det har varit varmt och gott i källaren senaste veckorna och hela vintern.
Jag kan även tillägga att väggen är hel och fin på utsidan, inga sprickor eller liknande.
Om det nu skulle vara dräneringsproblem, borde det inte varit fuktigt i hela väggen eller åtminstone på fler ställen?
Jag ska ge det någon månad till, men eftersom jag i förlängningen vill stensätta eller kakla väggen vill jag vara säker på att den är tillräckligt torr för att göra en sådan operation - annars får jag vänta tills vi låtit något proffs dränera om hela den hussidan och skyddat med typ isodrän.
jwredin skrev:
Isodrän är en dränernade ISOLERING. Med denna kommentar antar jag att källarväggarna inte är isolerade, utan att det är en gammal källare.
Genom att ändra klimatet i källare, höja värmen tex - så påverkar detta fuktvandringen. Den kommer således att ÖKA - om det nu inte finns ett isolernade material som hindrar fuktvandringen...
Detta är ett vanligt problem när man vill ändra en traditionell källare till ett varmt utrymme. Tyvärr
// Snäckan
Så gammal är inte källaren. Allting är i och för sig relativt. Huset är byggt 1973 och källaren har varit mer eller mindre inredd från början, takhöjden är 2,50 osv.
Där har inte suttit någon isolering på utsidan, endast tjära. Ingen isolering på insidan heller. Vattenburen värme i hela källaren så den hålls varm. Den känns överhuvudtaget mkt fräsch. Kanske har den klarat sig bra tack vare sandjorden, vad jag hört så åker vattnet rätt igenom istället för att stanna kvar som i lerjord.
Anledningen till att jag vill ha bort eventuella problem en gång för alla är som jag skrev tidigare att jag vill stensätta väggen och om jag inte missuppfattat så härdar kanske inte fix & fog om väggen innehåller alltför mycket fukt.
//Johan
Där har inte suttit någon isolering på utsidan, endast tjära. Ingen isolering på insidan heller. Vattenburen värme i hela källaren så den hålls varm. Den känns överhuvudtaget mkt fräsch. Kanske har den klarat sig bra tack vare sandjorden, vad jag hört så åker vattnet rätt igenom istället för att stanna kvar som i lerjord.
Anledningen till att jag vill ha bort eventuella problem en gång för alla är som jag skrev tidigare att jag vill stensätta väggen och om jag inte missuppfattat så härdar kanske inte fix & fog om väggen innehåller alltför mycket fukt.
//Johan
Du har missuppfattat. Både fix och fog brinner (härdar) under vatten till och med.jwredin skrev:
Nej, det är inga problem ur den synvinkeln. Det som däremot kan vara problem är ju att fuktvandringen i väggen bromsas avsevärt efter en plattsättning, i och med att den öppna ytan som vatten kan avdunsta ifrån reduceras till bara fogarna. Alltså finns det risk för att fukthalten i väggen ökar och fukt kan eventuellt vandra upp och ställa till problem i andra delar av konstruktionen, till exempel syllen. Detta måste man fundera lite på, även om det inte låter som att det är ett troligt scenario i ditt fall.
Nej, jag tror inte att jag hade väntat. Men varför har du målat med silikatfärg om du ändå skulle sätta plattor?
Och breda fogar gör inte så stor skillnad att det är värt att tänka på. Kör på de fogar som du tycker är snyggast.
Och breda fogar gör inte så stor skillnad att det är värt att tänka på. Kör på de fogar som du tycker är snyggast.
Visst brinner det - men du vill väl att det ska sitta kvar? :-0jwredin skrev:
Är underlaget fuktigt finns det ju risk för att alla plattor rasar ned i stora tjok!!!
Tänk själv.... nu har du en helt oisolerad källarvägg där fukten vandrar in i huset - därav din ventilation. Tänk sedan då du "stänger" väggen på insidan med beklädnad - vad händer med fukten då? Jo- den stannar kvar i väggen och den kommer att bli dyngsur!
Sand har otroliga kapillärkrafter, dvs suger vatten. ganska OBRA ur dräneringssynpunkt.....
Är golvärmen ingjuten i plattan, eller är det något som tillkommit på senare år?
// Snäckan
Det du beskriver här har jag aldrig stött på eller hört talas om. Har du några som helst belägg för att detta är en risk?snackan68 skrev:
På torra putsade väggar väljer man ibland att förvattna istället för att prima om man ska sätta plattor. Fixet släpper inte bara för att ytan var fuktig vid plattsättningen, inte om man inte slarvar grovt med utkamningen av fixet.
Sand är fortfarande ljusår bättre än lera. En sandig jord brukar dessutom räknas som ganska väldränerad.snackan68 skrev: