Hej
Ska man göra ett fyktskydd i badrum i källare innan man kaklar? Eftersom det kommer fukt underifrån genom golvet kanske det möglar under fuktskiktet, det är väl inte bra. Ska vi ha fuktskydd på väggarna? Här kommer vi att dränera och antagligen kommer ingen fukt in. Vad händer om vi inte fuktskyddar. Vet inte vad som är bäst. Är lite skeptisk mot att använda täta lager i en källare men behöver råd. Om vi lägger värmeslingor i golvet så kanske det ä bra med fuktskydd, eller?

Generellt använder man tätskikt i källare bara där vattenbegjutning kommer ske. Men det beror lite på vad det är för konstruktion under, vilket du inte skriver någonting om.

T
Är det isolerat undertill ska det tätskiktas.

Om det inte är isolerat är det inte lönt att lägga elslingor på grund av att värmen till 60% går ner i grunden. Visst det funkar men det kommer att kosta mycket att värma upp golvet.

Vi ska hacka upp golvet och lägga sten och frigolit, sen gjuta in värmeslingor. Kan inte alla detaljer hur det går till så ge mig gärna tips på hur man gör på bästa sätt. Tänkte att värmen från golvet gör att fukten torkar och att tätskikt inte behövs. I väggarna antar jag att fukten dräneras i isodränen utanför. Eller? Konstruktionen under golvet vet jag inte men det är väl gjuten beong.

Det är bra med tätskikt på de ytor som ska bli blöta när man duschar... Isodränet har fullt upp med att ventilera den fukt som redan finns i luften i källaren som sedan går ut genom väggarna. Se till att ventilera noga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.