Byggahus.se

Fuktskydd i källarrum delvis under mark

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Har ett sutteränghus med en gillestuga där de olika väggarna har helt olika fuktskydd och isolering från utsidan. En vägg är nyligen dränerad med jackodrän upp till halva vägghöjden, resten är ovan mark. En vägg är mot sutterrängsockeln, så där är halva vägghöjden asfaltsmålad och 5 cm Rockwool (tror jag) för 30 år sedan. Jag har inte koll på hur mycket vatten det eventuellt ligger på utifrån. Har dock dränerat ordentligt mot husväggen högst upp i backen, men sockeln under huset är ju inte lätt att komma åt... Övriga två väggar är fuktskyddade med asfalt och isolerade med 5 cm Rockwool för 30 år sedan. Dessa väggar ligger i nerförsbacke, så det trycker inte på vatten.

På golvet har jag tänkt mig platon, isolering, golvvärme och trägolv. Jag vet att det finns olika åsikter om det, och att man helst skall bila upp hela golvet och gräva ner sig 40 cm... Men det är inte aktuellt.

Min fråga rör väggarna, och skarvarna mellan det utifrån isolerade och oisolerade. Tydligen skall man inte isolera innifrån, om man kan undvika det. Men betongväggarna ovan mark, som är oisolerade utifrån behöver väl isoleras? Skall man köra platon mot betongen, regla, men sen bara sätta isolering på den delen av väggen som är ovan mark?

Hoppas ni orkar igenom texten och kan komma med klipska förslag!

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Man kan ju också göra en utvändig isolering. Om jag inte har alldeles fel så finns det skivor med isolering på ena sidan och fasadmaterial (som ser ut som putsat) på andra sidan. Det borde dessutom vara enklare att sätta dit, och med mindre risker, än att isolera på insidan.

3. S
    Medlem Nivå 3
    OK, det skall jag kolla upp. Det är dock begränsat hur tjockt det kan bli, med tanke på träfasaden ovanför. Det är ju inte så snyggt om den putsade ytan ligger längre ut än träfasaden...

Hur gör man då på insidan? Platon, reglar, gips med bara luft mellan platon och gipsskivorna?

4. B
    Medlem Nivå 1
    Stål regel med en liten luftspalt sen cellplast 30-40mm och gipps... Då slipper du dyr platon matta... och dy får en bra issolering som funkar innifrån. se bara till att luft från luftspalten kan komma ut via luftad golvlist och luftad taklist.