Håller på att renovera sommarstuga från -68. Ska byta tegelpannor och slänga på plåttak istället.
Hur ser detta ut tänker ni? Svartmögel? Något annat. Kan man se om det är ”färskt” eller gammalt?

• Takbjälke med möjliga tecken på svartmögel i en sommarstuga som renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en brandskada.
Känn på ytan, är den torr och stabil så är det nog OK.

E etompau skrev:
Ser ut som en brandskada.
Känn på ytan, är den torr och stabil så är det nog OK.
Det har aldrig brunnit i huset så brandskadat är det inte.

Är det lokalt bara där eller hittar du det på fler ställen? Nått ställe där det läcker? Köp en fuktkvotsmätare för en billig peng och kolla fukten i virket

C claym skrev:
Är det lokalt bara där eller hittar du det på fler ställen? Nått ställe där det läcker? Köp en fuktkvotsmätare för en billig peng och kolla fukten i virket
Jag har inte tittat på alla takstolar än, men har sett på den som finns på bild samt två till med få svarta fält. Övriga har inte synts något på alls.

D Danne12345 skrev:
Jag har inte tittat på alla takstolar än, men har sett på den som finns på bild samt två till med få svarta fält. Övriga har inte synts något på alls.
Ok.
Om det är färskt el gammalt är svårt att säga och det spelar egentligen mindre roll. Det svarta kommer alltid vara kvar om du int byter trä el slipar. Dock är detta onödigt om du inte löser orsaken till problemet. Det kan ju vara så att det är mögel som uppstod för länge sen och ligger i vila då förutsättningarna inte är gynnsamma för vidare påväxt.

Det viktiga är isf att hitta orsaken och lösa denna - något som kan vara svårt / lurigt. Helst vill du kunna inspektera områdena kontinuerligt för att se om det tilltar eller stannar kvar i den mängd du har idag

Men som någon annan skrev: brand.
Hade jag bara sett den där bilden hade jag också gissat på trä som brunnit :)

C claym skrev:
Ok.
Om det är färskt el gammalt är svårt att säga och det spelar egentligen mindre roll. Det svarta kommer alltid vara kvar om du int byter trä el slipar. Dock är detta onödigt om du inte löser orsaken till problemet. Det kan ju vara så att det är mögel som uppstod för länge sen och ligger i vila då förutsättningarna inte är gynnsamma för vidare påväxt.

Det viktiga är isf att hitta orsaken och lösa denna - något som kan vara svårt / lurigt. Helst vill du kunna inspektera områdena kontinuerligt för att se om det tilltar eller stannar kvar i den mängd du har idag

Men som någon annan skrev: brand.
Hade jag bara sett den där bilden hade jag också gissat på trä som brunnit :)
Tack för ditt svar.

Vi funderar på om det kan vara lasyr från när huset byggdes. Panelen var laserad lockpanel i mörkt brunt. Tänker om de kan ha haft reglar som underlag när de målade panelen.
För masoniten har inga synliga tecken på vattenskada. Har tittat på andra reglar och väldigt få har dessa fläckar.

Ta en kniv och karva bort lite av det svarta, då går det kanske att avgöra om det är färg, mögel eller förkolnat trä.

Staffans2000
Lasyr!

Aha! Läkten/regeln kan ha använts som distans vid målandet av panelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.