efter 3,5 års användning ser den översta lådans kant i min IFÖ badrumskommod modell Sense så här ut
Uppsvullen skiva och sprucken färg. materialfel eller konstruktionsfel eller har vi använt den på fel sätt? gaia
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppsvullen skiva och sprucken färg. materialfel eller konstruktionsfel eller har vi använt den på fel sätt? gaia
Den enda MDF jag känner till som möjligen kan betraktas som fuktsäker är en specialvariant som heter Tricoya. Din lådfront är definitivt inte tillverkad av Tricoya, den skiktar sig inte vid fuktpåverkan. Finns också så kallad fukttrög MDF som är obetydligt bättre än vanlig.
Tricoya är en riktigt spännande produkt. Finns tester gjorda i Göteborgs hamn där man sänkt ner skivorna i vatten och tagit upp dem efter en viss tid (typ ett halvår om jag inte minns fel) och skivorna skall då ha varit som innan man sänkte ner demhscn skrev:
Vet att fler och fler ytterdörrar tillverkas med tricoya. Borde väl komma nån badrumstillverkare som använder det snart
Kan ju vara bra om man svarar på det TS frågade efter också, tappade det helt
Du har möjligen inte haft något som legat och skavt? Blir sällan sådana problem sålänge lacken är intakt
Du har möjligen inte haft något som legat och skavt? Blir sällan sådana problem sålänge lacken är intakt
Kollade på hemsidan för IFÖ, där står faktiskt att Sense är tillverkad av "fuktsäker MDF". Bör ju vara ett solklart reklamationsärende om det "fuktsäkra" materialet måste vara skyddat av helt tät lack.
En snickare/dörrtillverkare jag känner gjorde ett eget test av Tricoya. Hade en bit i vatten i en glasburk sedan ett år. Ingen formförändring eller skiktning kunde noteras, bara marginell svällning
En snickare/dörrtillverkare jag känner gjorde ett eget test av Tricoya. Hade en bit i vatten i en glasburk sedan ett år. Ingen formförändring eller skiktning kunde noteras, bara marginell svällning
Nej färgen ser inte skavd bara sprucken. Efter den överraskande upptäckten av skadan observeras det en och annan droppe som lägger sej på detta ställe om den kommer över handfatets kant. Det är dock inte varje dag man plaskar vilt i den. Jag fick ta i för att få några vattendroppar över kant. Lådfronten under och lådor har inga spår av vatten så det kan inte misstänkas en långvarig och våldsam vattenspolning av skåpet.
Kvalitet är tydligen på gränsen till godkänd så tänk på det när ni planerar köpet.
Orkar inte med garantitjafset. Man får ju en likadan fuktkänslig lådfront igen. Planerar byta fabrikat i stället.
gaia
Kvalitet är tydligen på gränsen till godkänd så tänk på det när ni planerar köpet.
Orkar inte med garantitjafset. Man får ju en likadan fuktkänslig lådfront igen. Planerar byta fabrikat i stället.
gaia
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Där har du nog orsaken i alla fall.G gaia skrev:
De flesta tillverkare använder fukttröga MDF-skivor och en del skriver uttryckligen i skötselanvisningarna att vatten ska torkas bort på en gång.
Jag köpte förra årdet en IFÖ Spira Kommod. (Den var självklart transportskadad eftersom jag beställde från en av dom stora billiga näthandlarna). Stommen är tillverkad av "fukttrög" spånskiva och dörrarna av "fukttrög" lackad MDF.
Spånskivan var det som gick sönder och den var smulig som en billig IKEA-möbel och ingav inget förtroende. Lim, tvingar och extra skruvbleck och möbelvinklar löste problemet hjälpligt. Jag tvivlar dock inte att den med sådana material kommer att fuktskadas rätt snabbt .
Spånskivan var det som gick sönder och den var smulig som en billig IKEA-möbel och ingav inget förtroende. Lim, tvingar och extra skruvbleck och möbelvinklar löste problemet hjälpligt. Jag tvivlar dock inte att den med sådana material kommer att fuktskadas rätt snabbt .
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Klicka här för att svara