Fuktskadad bänkskiva, laminat.

909 läst  10 svar

Sida 1 av 1
  1. murak
    Medlem Nivå 8
    Bänkskiva bredvid diskhon har svullnat i underkant, se bild: DSC_0098.JPG

Kan jag fixa/täta den på något sätt? Kanske torka den ordentligt i nått dygn, sen smeta i lim och trycka ihop med en tving?

Alla tips välkomna!

2. S
    Medlem Nivå 11
    Har du diskmaskin under där?

3. L
    Bannad · Nivå 20
    Bänkskivor är av tradition en tjock spånskiva med något på ,
    Det är princip omöjligt att få tillbaka något när det svällt
    Eftersom det är i framkant så kanske det går med lim och tving , provdra med tvingen och se att det går ihop på ett bra sätt , ( kan vara små flisor som lägger sig i mellan )
    Som shomakie säger är det en DM under så ska det vara en plåt eller folie under skivan så inte ånga kan fukta skivan , finns det inte är det döden för bänkskivan ovan DM

4. Larsa
    Medlem Nivå 12
    Jag hade försökt krafsa ur lite av spånet, sen fylla med lim och tvinga ihop

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är nog svårt att "återställa" en plastbelagd spånskive-bänkskiva (="laminat").
    Spånskivan är ju som läskpapper och suger åt sig all vätska och sväller.

En lite mer översiktlig bild hade nog inte skadat förstås.

6. murak
    Medlem Nivå 8
    Snabba svar! Tack!

Ingen diskmaskin under:
    DSC_0099.JPG

Det blir säkert nån droppe i hörnet då och då dock.

Vilket lim rekommenderas? Nån sorts trälim som tål fukt?

7. L
    Bannad · Nivå 20
    Utelim eller annat som tål fukt och väta , du får forska på varuhuset vad som finns

murak gillar
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är klart att det stänker vatten där!
    När du häller av potatis- eller pastavattnet, eller bara tankar upp en bringare med vatten.

Hos oss har vi en liknande situation (men med lite större avstånd mellan vasken och laminatkanten) och jag har bitit i det sura äpplet och satt en tejpremsa över skarven mellan plåt och laminatbänk, så där inte kan komma ner något vatten.
    Hade en bit väldigt stark tejp liggande.
    Det kanske inte är så snyggt, men ingen tittar där ändå. Funktion före utseende :)
    P1010873.JPG

murak gillar
  9. K
    Medlem Nivå 8
    Samma sak har hänt oss. Finns det fler tips på vad man kan göra?

10. R
    Medlem Nivå 4
    Tipset med att skrapa ut lite spån och tvinga ihop med lim låter väl som ett utmärkt förslag. Vad är det för fel på det förslaget? :)

Och i knockonwood:s fall så hade jag lagt en silikonsträng istället för tejp.

11. M
    Medlem · Nivå 6
    Foga och/eller T-list.

Jag satte en T-list mellan mina två bänkskivor för att inte få ner skräp & fukt.
    0C467E39-FBA2-43F5-8B17-2882CA3D8E2E.jpeg

murak gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: