Hallå!

Har påbörjat mitt första renoveringsprojekt i sommarstugan och har genast stött på patrull.

Jag ska lägga om taket till vår bod eftersom det är väldigt gammalt och det har börjat läcka igenom, jag har inlett med att riva bort ytpapp samt råspont.
När jag lyfte bort sponten insåg jag dock att även takstolarna dragit åt sig en hel del fukt och att de blivit blöta.

Nu under dagen då solen skiner så har de däremot börja torka till sig (har även lagt dit en fläkt) och då jag undrar ifall det är nödvändigt att byta ut eller om de kommer kunna torka till sig tillräckligt mkt för att fortsätta att lägga på råsponten utan att behöva byta ut takstolarna.

Vad hade ni gjort?
Tack på förhand!
Bilder och video för att visa hur takstolarna ser ut:

• Fuktskadade takstolar i en bod där råsponten och ytpappen har rivits bort. Solsken lyser på taket och en fläkt används för torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan helt avtäckt tak med fuktiga takstolar och borttagen råspont, synlig isolering och fläckar av vatten, blottade träbalkar och spikar i solen.
    Skapa konto
  • Skadade och fuktiga takstolar med borttagen råspont och ytpapp i en sommarstuga under renovering.
    Skapa konto
  • En rivet tak visar takstolar och råspont med fukt- och mögelskador under renovering av en sommarstugas bod. Solsken och fläkt används för torkning.
    Skapa konto
  • Takstolar i gammal bod som visar tecken på fuktskada efter att ha rivit bort ytpapp och råspont, med en fläkt och en vit sfärisk lampa i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bild på en takstol med synliga fukt- och mögelskador bredvid gammalt, slitet isoleringsmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Upplyftning av råspont från tak vars takstolar visar tecken på fuktskador, med fuktfläckar och vit beläggning. Soligt väder och en grön bakgrund syns.
    Skapa konto
  • Skadade och fuktiga takstolar från en bod under renovering, med synliga skador och mögel på träet. Fukt och smuts är tydligt i bilden.
    Skapa konto
  • Vatten- och fuktskadade takstolar i en bod under renovering, synliga efter att ytpapp och råspont tagits bort för att bedöma skadorna och eventuellt bytas ut.
    Skapa konto
  • Skadade och fuktiga takstolar samt råspont efter att ytpappen rivits bort. Fläckar av mögel och skadat isoleringsmaterial på takytan.
    Skapa konto
  • Fuktiga takstolar i en bod, delvis torkade under solen, med synliga tecken på skador och mögel. Byggmaterial, inklusive isolering, ligger på marken.
    Skapa konto
  • Blottade takstolar på en bod, med viss fuktskada och smuts, inramad av grönska och byggmaterial. En vit boll och blå presenning syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Fuktiga takstolar och borttagen ytpapp på taket till en bod under renovering. Kvistvedens ytpapp och en burk i förgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.