Upptäckte att vatten runnit in och skadat råsponten på entretaket.
Det har inte läckt genom taket vad jag kan se utan har antagligen runnit in från sidan eller ovanifrån genom en glipa i fasaden som borde ha fogats igen

Jobbiga är att det är en balkong med falsat plåttak ovanpå entretaket så inte så kul/lätt att komma åt från ovansidan.
Inte så lätt från undersidan heller som man kan se på bilderna.

Min tanke är att plocka bort några fasadbrädor + vindskivan och ferna bort den dåliga delen av råsponten för att ersätta endast den dåliga delen.

Tror ni att det är en bra ide? Hur skulle ni ha gjort?

En stege vid ett hus, skadad ränna, trasiga trädetaljer, renoveringsarbete pågår, trädgårdslampa, entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trasigt stuprör fäst vid vit vägg, färg flagar av, konsol delvis bortbruten, behöver underhåll eller reparation.
Skapa konto

Här nedan ser man den fuktskadade sponten, pilen är en dåliga delen jag tänkt ferna bort.
Ska ta bort vindskiva + fasadbräda så jag kommer åt bättre isf.

Träskada och mögel i hörn, flagande färg, förfall, behov av reparation, blå pil markerar skada.
Skapa konto

Fogkladdet är bara där temporärt för att hindra att det rinner in mer vatten :)

Varför inte låta det vara öppet tills du vet var vattnet tar sig in? Att täta är ju bra men det kan ju lika gärna bli så att det fortsätter att rinna in vatten och så är skalet så tätt att det istället förstör nåt inne i väggen på sikt.

Håller med att det inte är bra att täta om man inte vet vart det rinner in.

Nu är jag rätt säker på att det har runnit in på två ställen

Första stället är där regeln till staketet sitter vid väggen, var en stor glipa där jag lagt fogsträngen, vattnet tog sig in mellan plåt och fasadbräda där innan.

Andra stället är takplåten precis vid fasaden, hade klippt/falsat så det runnit mot fasad istället för ner i hängrännan

Men helt säker kan man ju inte vara, därför jag funderar på att bort fasadbräda och vindskiva så jag ser mer hur det ser ut....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.