Hej,

Vi tog nyligen över vårt hus och har börjat riva inför en renovering. När jag rev garderoberna (platsbyggda) upptäkte jag vattenmärken och eventuellt lite mögel mot en vägg där det tidigare varit en fultskada. Detta var 2015 och badrummet renoverades på försäkring av GVK-auktoriserat företag.
Vattenmärken och mögelskador vid rörgenomföring i hörnet av ett renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägghörn med vattenmärken och mögel nära plaströr och isolering under en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man inte rivit ända hit och därför missat detta eller kan det ha uppstått efteråt? Mer viktigt är det något att oroa sig för alternativt ta upp som dolt fel (fanns ju ingen möjlighet att upptäcka). Jag mätte med en billig-variant till fuktmätare som sa 6-8% fuktkvot.

Bör jag höra med mitt försäkringsbolag?

Väggen med isolering är mot duschutrymme och troligen där vattenskadan uppstod från början.

Är det bara torrt är det ju bara kosmetiskt och inget att bry sig i om det ändå döljs av garderober och liknande. Är det vattenskada i närliggande rum så får man ju göra det bästa av det hela. Man ställer sig aldrig och river ner allting bara för nå sånt där om det inte är helt åt fanders . Man ser till att det är torrt bara och återställer ytskikt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag gissar att de inte rivit där i samband med fuktskadan. Svårt att säga om de borde rivit även där. Oftast river de nog bara så långt som behövs för att komma åt med torkaggregat. Och torkar tills fuktmätningar visar att det är torrt.

Om det verkar torrt nu, så behöver man nog inte göra något. Ev. borde man ta bort det missfärgade på gipsskivan. Antingen byta ut en bit där, eller tvätta.

Man skulle möjligen ge sig på att byta den värsta biten golvspånskiva också, men det är lite overkill.

Jag ringde mitt försäkringsbolag som kommer göra en besiktning, även om inget behöver göras just nu.

Eventuellt passar jag på att riva och ersätta de delar som är påverkade, främst möglet. Spånskivan fortsätter under golvregeln så det blir ju ändå inte helt ok, så det får nog va.

Tack för råden!

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.