Byggahus.se

Fuktskada i syll innervägg

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har en 1½ plans villa från -81.
    Den har platta på mark med flytande golv.

Vi har bott i huset i 11 år och det ligger relativt högt upp vilket gör att jag egentligen aldrig oroat mig för fuktproblem från marken.
    Huset har vattenlarm på tappvattnet.

Iallafall, förra helgen så påbörjade jag renovering av vårt sovrum och eftersom golvet skulle bytas så passade jag såklart på att lyfta all frigolit också. Dels för att jag skulle dra lite nätverkskabel, men också för att passa på att kika så allt såg ok ut.

Såg då att träet (syllen allra längst ner) var lite mörkare längs en meter på innerväggen mot badrummet. Trodde absolut inte att det var ngt problem, tyckte att träet kändes torrt och fint, men ringde ändå försäkringsbolaget för att bli helt säker.
    Fuktteknikern kom ut och mätte sa att det är problem......
    - Det är fukt i syllen mot båda innerväggarna (mest mot badrummet och inget mot ytterväggarna) och det är fukt i plattan (Plattan är torrare när man närmar sig yttervägg)

Han misstänkte att det kunde komma från badrummet, men pratade också om att det kan komma underifrån.
    Därefter kom en rörmokare för att kolla toalettens och handfatets anslutningar till avloppet (avloppet är nergjutet i plattan). Han kunde inte hitta ngt konkret och därför kommer utredningen att fortsätta. Vet faktiskt inte vad nästa steg är......

Givetvis funderar jag så det knakar på vad detta kan bero på och vad som behöver göras för att fixa det.

Några funderingar:
    - Om fukten kommer underifrån, är det då rimligt att det är fuktigare i mitten på plattan än ytterkanterna?
    - Om fukten kommer från avloppet kan man då räkna med att hela plattan och alla innerväggssyllar är fuktiga? (Har bara rivit upp sovrummet än så länge)
    - Oavsett orsak - behöver syllarna bytas?
    - Worst case? Antar att det är att fukten kommer underifrån och att alla golv och innerväggssyllar behöver bytas. Och att montera ngn luftning mot plattan innan nytt golv kan lägas. Och givetvis att ingen försäkring täcker detta. Vilken budget kan man räkna med då.....

Reflektioner?

/Daniel