2 478 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fuktskada i nyköpt lägenhet
Hej,
Jag har köpt en bostadsrätt för en månad sedan och det visade sig att det är fuktskador vid golvbrunnen i badrummet där mattan har släppt runt brunnen. Nu till det märkliga. Det finns ett besiktningsprotokoll för våtrummet från 2005 där dessa samma skador framgår, det har alltså inte åtgärdats på tio år, minst. Jag fick heller inte ta del av dessa handlingar vid köpet.
Då till frågan, hur ska jag gå vidare? Gynnar det eller missgynnar det mig att skadorna framgick i våtrumskontrollen för tio år sedan? Kan säljaren i detta fall bli skyldig eller kommer det landa på mitt bord? Jag behöver lite guidning.
Jag har köpt en bostadsrätt för en månad sedan och det visade sig att det är fuktskador vid golvbrunnen i badrummet där mattan har släppt runt brunnen. Nu till det märkliga. Det finns ett besiktningsprotokoll för våtrummet från 2005 där dessa samma skador framgår, det har alltså inte åtgärdats på tio år, minst. Jag fick heller inte ta del av dessa handlingar vid köpet.
Då till frågan, hur ska jag gå vidare? Gynnar det eller missgynnar det mig att skadorna framgick i våtrumskontrollen för tio år sedan? Kan säljaren i detta fall bli skyldig eller kommer det landa på mitt bord? Jag behöver lite guidning.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Om mattan släppt runt brunnen borde det varit lätt för dig att se redan på visningen, så det blir nog svårt att få andra att betala för renoveringen.
Jo jag misstänker det men det är ju märkligt att inte våtrumskontrollen togs upp. Men kan det missgynna mig gentemot försäkringsbolaget, att det skulle ha uppstått för 10 år sedan alltså.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
När renoverades badrummet sist? Om det var trasigt redan för 10 år sedan finns ju en risk att det är så gammalt att det anses uttjänt.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det kan tänkas att man faktiskt "åtgärdade" efter kontrollen. Att mattan släppt, är en inledning till vattenskada. Men ibland går det att åtgärda genom att värma mattan försiktigt med varmluftspistol och "återaktivera" limmet. Så det är tänkbart att skadan åtgärdades då, men har kommit tillbaka, och nu gett en vattenskada.
Det här tricket med vamluftspistol går givetvis inte om underlaget hunnit bli skadat av vatten.
Det här tricket med vamluftspistol går givetvis inte om underlaget hunnit bli skadat av vatten.
Klicka här för att svara