Byggahus.se

Fuktskada i badrum lägenhet.

1. V
    Medlem Nivå 1
    Historia:
    Flyttade in i en hyreslägenhet där det var skador i väven i badrum och fukt/mögel.
    Förvaltarna av fastigheten tog bort väven ner till kakel, satte in fläktar/torkade upp och la på ny väv ner till kakelkanten. (vilket innebär att det inte finns något ordentligt komplett fuktskydd bakom kakel.

Det har blivit ombildning av fastigheten och jag valde att köpa.
    Med vetskap om att sannolikheten för fukt i badrum är väldigt stor så har jag valt att renovera badrum.

Under rivning så hittar renoveringsfirman mycket riktigt fukt och mögelangrepp på stommar och skivor osv...
    Ett företag tas in och gör mätningar och som tur är är skadorna begränsade till min lägenhet och det räcker med att torka upp med fläktar samt flytspackla golv och nya reglar osv...

Försäkring?
    Detta har medfört extra kostnader mot vad jag har blivit offererad från början.
    Dvs. firman som kommit och gjort mätningar och satt ner fläktar. Även extraarbete för renoveringsfirman i form av att behövt riva upp golv/bjälklag osv.. Samt även elräkning för fläktar osv..

Har kontaktat mitt försäkringsbolag som är Trygghansa, men dem är avvisande direkt. Menar att saker under fuktspärr såsom stommar/sanering/torkning och mätningar har föreningen ansvar för enligt bostadsrättslagen. Därav är det enligt Trygghansa föreningen som får betala det eller ta det på sin försäkring. Stämmer detta? Min förening är nybildad i samband med ombildning och verkar inte ha koll på juridiken kring detta.
    Om deras självrisk är på flera basbelopp, kan jag ändå kräva att dem betalar kostnader för fuktmätningar (undersökningsplikt) samt rivning & torkning av stommar?

Renoveringen i sig menar mitt försäkringsbolag att det upptäcktes vid renovering och inte att jag renoverad pga fukt/mögel och därav kan jag inte få något på försäkring genom mitt bolag. Samt att även om jag misstänkte problem och ville renovera i förebyggande syfte så är badrummet så pass gammalt att jag inte kan få ut något alls ändå. Verkar detta stämma? Det enda jag eventuellt kan få är ett medlemskort på badhus så att jag kan duscha under tiden min lägenhet renoveras.

Finns det ingenting annat mitt försäkringsbolag kan hjälpa mig med? Och stämmer uppgifterna från dem? Några andra tips på hur man går tillväga i ett sådant ärende och saker man bör tänka på?

Tacksam för hjälp.
    Mvh.

2. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Ditt försäkringsbolag har troligtvis rätt, det beror lite på föreningens stadgar, men överlag brukar det vara så. Föreningen får då stå för det själva om självrisken är för hög, det är tyvärr ganska vanligt. Dock kan jag ju tycka att det är lite fult av dig att de andra ska betala för denna skadan när du i princip kände till den sedan tidigare. Samma policy håller jag när andra i föreningen inte renoverar sina badrum i tid och sedan får föreningen betala för skadorna som uppstår.

Dessutom har ju försäkringsbolaget rätt i att du inte renoverar p.g.a. skadan utan p.g.a. att badrummet är gammalt och saknar erforderligt tätskikt. I ett badrum av typen du beskriver vilket låter som 50-60 tal så badade man 2-3 gånger i veckan och duschade inte ståendes 2 ggr om dagen. Därav fungerar ett sådant badrum inte ur fuktsynpunkt med våra nya vanor.

3. O
    Bannad · Nivå 15
    Det är svårt att svara på exakt vad som gäller. Men generellt sett så ansvarar föreningen för rivning och uttorkning av
    bjälklag i samband med vattenskada.
    I det här fallet så känns det mycket knepigare. Eftersom du upptäcker skadan i samband med att du renoverar ditt badrum.
    Men oavsett... Hur stor är extra kostnaden för att riva ut ner till bjälklagret och torka ut? Så mycket mer extra jobb borde det innebära... eftersom du ska renovera ditt badrum så måste man ändå bryta upp ganska mycket Eftersom det är ganska troligt att golvbrunnen behövde bytas...

• Laddar…