Byggahus.se

Fuktmärken ekparkett?

1. E
    Medlem · 201 inlägg

Elektra

Medlem
    Pga en viss liten valp så har det kissats lite här och var på golven och min sambos vana att lägga på en tidning så det skulle torka, tog glatt emot med nya kissfläckar på detsamma. :p Jag kan berätta att en tidning som kissats på och som ligger på parkett ger mindre vackra mörkare fläckar som inte går bort när man slänger tidningen. :-/

Efter en hel del morranden från min sida och påpekanden om att det är bättre att torka upp direkt, så hamnar det inte så mkt tidningar på golvet längre men missfärgningen kvarstår. Måste man slipa om hela golvet för att komma till rätta med det här eller går det att punktbehandla det på något vis? ???

Alla tips mottages tacksamt. 8)

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 917 inlägg

yonna

Medlem

Re: Fuktmärken ekparkett?

Kiss fräter. Troligen får du slipa om golvet. Förhoppningsvis får du bort fläckarna med slipning - men det är inte säkert såvida kisset trängt ordentligt ner i parketten :-X. Hund/kattkiss bör torkas upp så snart som möjligt - inte bara torkas upp utan även tvättas upp för att eliminera den starka syra som finns i 'olyckan'.

3. E
    Medlem · 201 inlägg

Elektra

Medlem

Gäller det även om man fått fuktfläckar av vatten, att allt måste slipas om eller kan man "rädda" golvet utan slipning? ???

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 917 inlägg

yonna

Medlem

Rena fuktfläckar är inte lika allvarligt som kiss. Det beror lite på hur parketten är behandlad. Om du söker i forumet finner du tips om hur man ev kan 'resa' parketten med fukt och försiktigt slipa ner fläcken - men detta har jag själv aldrig gjort.

5. E
    Medlem · 201 inlägg

Elektra

Medlem

Aha, skulle det gå att "bara" slipa på fläcken och försiktigt lacka om utan att slipa om hela golvet? ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.