Byggahus.se

Fuktkvot i oeldat fritidshus?

1. G
    Medlem · Stockholm · 15 inlägg

garmin

Medlem
    Hej,

Vi ska lägga ett massivt trägolv i en oeldad gäststuga. Frågan är vilken fuktkvot golvet bör ha för att undvika problem. Jag gissar att RF kan nå nära 100% på vårkanten.

Tacksam för tips!

2. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: Fuktkvot i oeldat fritidshus?

Om du hade RF på 100% så skulle gäststugan vara rutten tror jag.....

Våran är också ouppvärmd men jag tror inte fukthalten blir så hög, det blåser ju rätt igenom ;D

Trä anpassar sig efter klimatet så jag förstår inte vad du menar med bör ha?

Man strävar alltid efter att lägga ett så torrt golv som möjligt för att minimera krympning och springor som följd.

Om du köper ett golv och lägger in nu som inte är helt torkat, så krymper det över sommaren med springor som följd (om fuktkvot i trä't är högre är luften)

Om du lägger in ett torkat golv nu så kommer det att svälla lite mot hösten när det blir fuktigare (om fuktkvot i trä't är lägre än luften)

Jag är ingen golvläggare, delar bara med mig av vad jag läst och hört.
    Prata med en golvläggare som kan trä, de flesta svarar på ett telesamtal utan att vilja ha pengar :)

3. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Re: Fuktkvot i oeldat fritidshus?

Lämplig fuktkvot är 10-15% för tillfälligt uppvärmda utrymmen. Inte under 10% för när golvet sväller på hösten-vintern kommer det då drar loss sig från underlaget oavsett om det är skruvat eller spikat, i bästa fall orsakar det bara golvknarr. Inte över 15% heller för då blir springorna för stora särskillt om huset är uppvärmt under den kalla årstiden då det blir låg RF inne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.