Byggahus.se

Fuktkälla i betongplattan?

1. E
    Medlem · Västra Götaland · 19 inlägg

Einie

Medlem
    Hej alla byggahusare! Hoppas att ni kan hjälpa mig. Läget är följande:
    • Hus i Göteborgsleran, byggt 1961 med källare
    • Dränerades förra året (senaste dräneringen gjordes för 15 år sedan men var beställd av idioter (förra säljaren) och utförd av andra idioter, bland annat med dräneringsrör ca 50 cm för högt i förhållande till botten av betongplattan). Den nya dräneringen fungerar utan problem.
    • Huset har en sättning och vatten ligger kvar i avloppsrören i betong (enligt skiss nedan, verifierat med USB kamera/endoskop). Dock inga problem med stopp i rören.
    • På betonggolven hade förra ägaren klinker som jag bilat upp. Underlaget under klinker är flytspackel (för att jämna ut lutnignen) och under det är gammal hederlig betong.
    När jag bilade upp flytspackeln nära dörrträskeln hade betonggolvet under flytspacklet tydliga fuktfläckar. Så jag fick tipset att gå loss med bilhammaren på djupet för att se hur lång ner det är fukt. Jag bilade upp ca 30 cm ner i grunden (grön cirkel i skissen) och hålet ser ut enligt fotografierna nedan. Det jag noterar är:
    • Ingen tilltagande fukt på djupet
    • Frisk (ej rostig) armering (syns lite dåligt på fotona)
    Så till min frågor:
    1. Kan den fukt som jag noterar ha sitt ursprung i vattnet som ligger kvar i betongrören (avståndet från den gråa fläcken till röret är ca 1,2 meter? Har tröskelns närhet (den är inbakad i betong-golvet) ha något med detta att göra?
    2. Jag tänkte sätta en fuktskyddsmatta (a la blå platon) med laminat eller parkett ovanpå i rummet som är längst ner i skissen. Är lite kluven till om jag också ska mekaniskt ventilera mattan (rummet är ca 3 meter brett och 4 meter långt (enlligt skiss)) eller bara passivt?
    Hoppas på bra tips!

2. J
    Medlem · Blekinge · 8 978 inlägg

justusandersson

Medlem
    Min erfarenhet är att vattenläckor pga brustna rör mm brukar vara så tydliga att man spontant förstår vad det rör sig om. Ofta behöver de åtgärdas akut. (Detta är dock ingen naturlag.) En vanlig anledning till mer diffus fukt i betongplattan är kondensfukt från inneluften när plattan saknar underliggande isolering. Risken för det är stor om man håller rumstemperaturen kring 20 grader. Din källare är troligen byggd så att alla ytterväggar och tyngre innerväggar vilar på armerade betongsulor. Mellan dessa sulor finns det en tunn oarmerad betongplatta. Du har antagligen borrat i en sula eftersom du stött på armeringsjärn, När man ska inreda en källare är det alltid säkrast att hålla sig till oorganiska material, som t.ex. lecasten med utvändig puts på väggarna. Ska man använda prganikt material ska de vara fuktskyddade och ventilerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.