Byggahus.se
Nybliven husägare i ett hus från 1930-talet (om/tillbyggt 1960-tal). En stor del av huset är ”ovan mark” men på en vägg som är motfylld i nederkant finns visst fuktgenomslag i nederkant på innerväggen (se bild på fuktgenomslag). Väggen gränsar till ett soprum målat med kallasfalt på lättbeting invändigt, men vet inte om det har med saken att göra (se bild soprum). Det finns ingen ytterligare information om när/hur skadan uppkommit och antar att allt fuktskydd är från byggåren.

Grävde upp lite utvändigt och kunde konstatera att man inte kom ner speciellt djupt, ca 20cm (se bild på yttervägg) samt att dränering saknas. Dagvattnet är neddraget så passade på att rensa det röret som var igensatt.

Skulle väl helst undvika att spränga/dränera direkt då det inte är ngn lukt inomhus, skadorna är relativt begränsade och det ju inte är ngn källare på huset. Tänker att extra fuktisolering samt att fixa till de fuktgenomslag som redan finns invändigt kanske kan vara ett rimligt första steg för att försöka minimera risken och se om det blir värre.

Försökt läsa på en del, men har lite svårt att hitta liknande situation beskriven. När jag tittar på Isodräns instruktioner så verkar de föreslå ”cementbruksavjämning som påstryks med gummiasfalt”. Antar att det är för att få mer lutning på ”klacken” samt tätt mot berget.
- Är det någon som haft liknande problembild?
- Är det ngn som testat Isodräns förslag på lösning ovan?
- Finns det några andra lösningar att fundera på?
- Finns det några risker, tänker väl främst på om väggen blir tätare och därmed stänger inne fukt som kommer från marken (platta på mark)…

Väldigt tacksam för all input då jag försökt läsa på och undersöka men känner att jag har svårt att komma så mycket längre nu...

Fuktgenomslag och blåsor på innervägg i hörn med rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterväggen på ett hus med uppkopad mark visar dräneringsförsök utanför en murad vägg.
Skapa konto
En svartmålad innervägg med synliga tecken på fuktgenomslag i form av fläckar och streck.
Skapa konto

• Gilla
Sibirien
  • Laddar…
Intressant fråga, det undrar jag också är det ingen som har ngn erfarenhet av detta

• Gilla
MartDr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.