Byggahus.se

Fuktigt trä, svamp mögel i ladugård?

1. U
    Medlem · Halland · 3 inlägg

Urshulthasse

Medlem
    Vad är det för ohyra som gör att träet blir fuktigt?
    En bit av timmerväggen "gråter".
    En golvplanka är blöt, den jämte inte.
    Hittar ingenting som ser ut som äkta hussvamp.

Bild 1: dyngsur bjälke i stallet, fast bara en bit.
    Bild 2: lika dyngsura brädbitar som jag hade som handtag på insidan av ett par portar.
    Taket läcker inte, så det här infekterade virket tar tydligen upp fukt ifrån luften!

Jag eldade (för något år sedan) upp en bjälke som låg helt fritt i luften. Ingen möjlig kontakt med varken fukt eller kalk (som hussvampen kräver) Men den var ständigt fuktig och täckt av något vitt och luddigt.
    Finns det någon slags mögel som kan ta upp fukt ur luften och överleva i en torr miljö?!

2. E
    Medlem · N/A · 2 281 inlägg

eviljava

Medlem
    På bilden till vänster ser man ju att träet suger upp fukt från plattan. Detta är en känd riskkonstruktion och bör naturligtvis åtgärdas genom att inte låta trä ligga direkt mot betong.

3. U

Urshulthasse

Medlem
    Det hade jag också trott om det bara hade varit detta stället.
    Men fenomenet uppträder på 4-5 ställen.
    Och det konstiga är att fukten verkar komma ifrån virket!
    När jag igår tog bort och eldade upp dörrhandtagen på bilden så kunde man se vattendroppar på dom men det var absolut torrt runt omkring!
    Det är knappt jag kan tro på det själv :)

4. E
    Medlem · N/A · 2 281 inlägg

eviljava

Medlem
    Eftersom jag inte vet hur det ser ut i byggnaden är det ju svårt att säga var fukten kommer från på de andra 4-5 ställena.

Men på det kort du bifogat är det mycket tydligt var fukten kommer från och det är inte från virket.

Rent allmänt kan du nog utesluta att fukten skulle komma från virket och istället leta orsaker som:
    * Läckage
    * Kapillärverkan (som på kortet till vänster)
    * Kondens
    * Osv.

5. U

Urshulthasse

Medlem
    Tar upp det här igen. Man vet aldrig , kanske någon har ett supersmart tips...
    Det beror utan tveka på salt. En "lantbrukare som varit med ett tag" berättade för mig att dom förr blandade salt i höet. Saltet hade dom i stora block som dom krossade och det stänkte och dammade.
    Kan förklara många fuktfläckar! Och på bild 1 precis där stod ju kossorna och mumsade på (salt) hö!
    Jag har helt brutalt slickat på det och det smakar salt.
    Det blev lite bättre efter en högtryckstvätt i sommras, men inte helt bra. Spik rostar sönder på nolltid!
    Finns det något annat sätt att neutralisera salt?

• Laddar…
  6. B
    Medlem · 1 inlägg

Barbrooo

Medlem
    Exakt samma problem har vi! Det är en gammal lada, bra tak och inget läckage eller mer kondens där än någon annanstans. Men några takplank (undersidan av golvplank från våningen ovanför) är kritvita och ludna, rostfärgade stora fläckar runt de gamla spikarna. Det förvärras inte. Bjälken under är helt snustorr och inte angripen. Men de angripna brädorna är alldeles dyngsura trots bra ventilation och torra somrar.
    Intressant om saltet, det har absolut lagrats säd eller kö på loftet ovanför.
    Vad kan man göra?!

7. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 962 inlägg

Oldboy

Medlem
    Byt brädorna.
    Finns inget sätt att få ut saltet med brädor på plats vad jag kan föreställa mig. Salt binder vatten så det är nog en långsam och mkt blöt process som det definitivt inte är värt att försöka avsalta några brädor.

Tänk tryckimpregnerat virke. Det är kopparsalter. Det kan ligga ute i ur och skur i 25 år utan att allt saltet/impregneringen på långa vägar "tvättats/sköljts" ur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.