Byggahus.se
Hej
Jag har ett 30 - talshus som fick en helt ny dränering för 20 år sedan. Det har fungerat bra. Men förra sommaren började vatten tränga upp genom källargolvet, (medans väggarna fortfarande är torra). Inte någon stor mängd dock och problemet försvann när hösten kom. Under vintern var golvet torrt, men nu har problemet återkommit med stor styrka. Jag gissar att det beror på att det finns en ytlig vattenåder under huset, som stiger vid varma temperaturer. Det senaste året har det borrats mycket efter bergvärme i fastigheterna runt omkring mig, kanske detta har orsakat en obalans i den tidigare beskedliga vattenådern?

Vad kan man göra åt detta?

PS
Kan tillägga att avfuktare (som fungerar bra) finns, men det tar ju inte bort grundproblemet.

Redigerat:
Konceptet med vattenåder som en underjordisk bäck är väl ganska förlegat och motbevisat? Inte så vatten beter sig i marken.

Högt grundvatten? Fast lägre under vintern?
Var kommer vattnet upp?
Kontrollerat om det rinner i dräneringsrören?

Det jag har hört om grundvattnet är att det har varit lågt men att det börjar bli normala nivåer.
Men brukar inte grundvattennivåerna vara lägre på sommaren? Vad gör man om det är grundvattnet som är problemet?

Vattnet kommer upp mitt på källargolvet. Inte vid någon vägg.

Inte nu nyligen. Kan man kolla det själv? Hur gör man det?

Om det är grundvatten så är det dränering eller pumpgrop som gäller antar jag.

Kontrollera dräneringen först om du kommer åt någonstans.
Det kan ju vara vattenledning som läcker också, även om det inte borde komma och gå då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.