Byggahus.se

Fuktigheten i mitt drömhus

1. N
    Medlem Nivå 3
    Aldrig varit husägare tidigare men är intresserad av ett ett sutteränghus och funderar över fuktigheten. I besiktningsprotokollet är det 3 anmärkningar i sutterängplanet.

Provål 1: I sovrum 2 i golv mot mellanvägg. Relativ fuktighet (RF) uppmättes till 42% vid +18 grader.

Provhål 2: I sovrum 3 i yttervägg. Relativ fuktighet (RF) uppmättes till 44% vid +13 grader. Fuktkvot (FK) uppmättes till 12% i träregel.

Mätpunkt 1: I bastu i ytterväggshörn. Relativ fuktighet (RF) uppmättes till 93% vid +10% grader. Fuktkvot (FK) uppmättes till 13% i träregel.

Hur tycker ni värderna ser ut? Hur hög fuktighet är acceptabelt? Har ingen som helst erfarenhet om detta med fukt. Viktigt att påpeka är att dräneringen är äldre än 20 år.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är låga fukthalter.

I trävirket tror jag att det är 17% fuktighet som är gränsen för problem med "mikrobiell" beväxtning.
    Och i luft ligger väl gränsen vid 70 - 75 %.

Det där provet vid bastun, 93%, är det verkligen korrekt? Då borde det kännas blött med handen.
    År inte det bara dålig ventilation och upptorkning efter det sista bastubadet :)

3. N
    Medlem Nivå 3
    Okej, proverna är tagna nu i mars och då tänker jag att fuktigheten kommer att höjas i sommar när luften är fuktigare? Och nu under vintern är värderna som lägst då luften är som torrast. Eller är jag helt ute och cyklar nu?!

Jag antar att provet vid bastun är rätt, har inte känt efter själv eller kollat närmare på den väggen för jag läste protokollet efter visningen. Ska boka en personlig visning och kika närmare på det. Det luktade då inget i källarplanen.

Tänkte att det kanske vara att dräneringen som är för gammal och att fukten tränger sig igenom just vid bastuväggen? Eller hur vet man om det kommer är inifrån eller utvändigt?

Det är himla mycket man ska tänka på och mycket man inte har en aning om vid husköp, tur att detta forum finns (y)