Hej,
Jag vet inte om denna fråga ligger under rätt kategori, men jag testar.
Vi äger en gammal skånelänga (ca 1860)och på grund av förhöjda fuktvärden i en vägg tog vi bort spånskivan som var fuktskadad. Nästan all bakomliggande puts följde då med och kvar finns nu en glest teglad vägg där mellanskiktet består av något som vi tror är lera. Problemet är att leran eller lerstenen är väldigt porös och fuktig. Frågan är om det går att lägga ny puts ovanpå denna yta när det har torkat upp? Eller måste vi skrapa bort allt löst material? Eller är väggen helt förstörd?

Den delen av putsen som inte släppte (se bild) är svartmålad och jag undrar också om någon vet vad det kan vara och varför man gjorde så?

Tack på förhand! :)

• Skadad vägg i äldre hus med tegelstenar, delvis täckt med svartmålad puts och synlig lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten
Putsen är säkert lera, och den är ju vattenlöslig så det är inte konstigt att den rasar i en fuktig vägg. Det verkar också som om murbruket är lera, även om det kan vara svårt att se på bilden. Normalt använde man kalkmurbruk, vilken också går att skrapa ur, men leran är betydligt känsligare för fukt. I princip kan man alltid skrapa ur all (ler)bruk, så det kan se värre ut än vad det är.

Ni ser ingen skillnad på (ler)putsen och murbruket?

Vet ni varför väggen är fuktig? Orsaken till fukten bör man först åtgärda, väggar skall inte stå konstant fuktiga. Är det treetex eller någon annan variant av skiva? Det verkar som skivan satt direkt mot putsen, därav fuktskador?

Vad man bör göra beror också hur väggen är uppbyggd och dess tjocklek. Det är ju en bärande vägg, så man får vara lite extra uppmärksam på skicket.

Ta helst dit någon som är kunnig på gamla hus, det är alltid bäst att titta på plats hur det ser ut för kunna besluta vilka åtgärder som är lämpliga.

Tack för svar. Fukten beror på dålig avrinning på utsidan. Detta kommer att åtgärdas i vår. Även mullbänksgrunden kommer att grävas ur.

Väggen är uppbyggd av tegelsten med kortsidan mot inner- och yttervägg och sedan puts på utsida och insidan. Sedan har man lagt tretex-skiva på innerväggens puts och tapetserat uppepå.

Vi kommer nog att behöva anlita någon som hjälper oss på plats med bedömningen om hur vi går vidare med väggen. Nu är den i alla fall frigjord och kommer förhoppningsvis torka upp en aning.

Hej, jag är tillbaka för att fråga om vår lerstensvägg.
Alltså väggen i skånehus från 1860 är uppbyggd av vartannat varv bränt tegel och varannat med lersten. Vi rev bort väggmaterial och den murade väggen under var porös och fuktig. Nu har väggen fått stå i ca fyra veckor och lerstenen känns något hårdare på ytan, men är fortfarande fuktig.
Vi har nu också rivit bort tretex-skivan på väggen intill och även där rasade största delen av putsen ner och resten är väldigt lätt att skrapa bort.
I sommar är planen att putsa väggarna med lerputs.
Min fråga är om det går att putsa med lerputs på en lerstensvägg som är så pass fuktig?

Tacksam för svar. Kanske har någon liknande erfarenheter, hur gjorde ni i så fall?

M
Lera är ett material som kan hålla otroliga mängder vatten.

Att torka ut en kakelugn med ett 3-4mm tjockt lager tar minst en vecka (då är även fogarna bakom torra).

En sån vägg kan jag tänka mig tar ett halvår eller så att torka ur så att leran är genomgående hård. Dock undrar jag om inte väggen måste ha satt sig ganska ordentligt? Ser ut som att lerstenarna har sjunkit ihop ganska mycket.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M
Och se till att rummet håller sig varmt, annars tar det bara ännu lägre att torka.

M Marcussjogren skrev:
Och se till att rummet håller sig varmt, annars tar det bara ännu lägre att torka.
Tack för svar! Vi bör alltså vänta längre än vi tänkt. Det jag också funderar över är om vi måste skrapa bort allt det som är poröst innan vi putsar med lerputs ovanpå?
Och hur gör man på de ställen där det är rena håligheter? Kan man fylla i med lerputs eller med något annat bruk?

M
Saband Saband skrev:
Tack för svar! Vi bör alltså vänta längre än vi tänkt. Det jag också funderar över är om vi måste skrapa bort allt det som är poröst innan vi putsar med lerputs ovanpå?
Och hur gör man på de ställen där det är rena håligheter? Kan man fylla i med lerputs eller med något annat bruk?
Ja det är väl i alla fall lämpligt att ta någon form av borste och gå över väggen. Borsta normalt som när man borstar golvet inomhus, inte för hårt, inte för löst :) dvs gör inte åverkan på det som är fast.

Håligheter lagad med motsvarande lerbruk som finns i väggen idag. Inte så lätt att åka 130 år tillbaka i tiden och fråga, men det viktigaste är väl att försöka se om det är armerat med t ex halm.

Annars hade jag blandat 1:3 (lera:sand) till ett bruk som precis går att forma till en fast boll för lagningarna och pressat in det ganska hårt. Inga slag utan tryck med handen.

Putset ska vara lite blötare, typ som... lervälling? :) ska gå ganska lätt att dra ut på väggen utan att det smular och ramlar ner.

Notera att jag inte är expert i området, utan skriver utifrån det jag läst och gjort själv hemma.

M Marcussjogren skrev:
Ja det är väl i alla fall lämpligt att ta någon form av borste och gå över väggen. Borsta normalt som när man borstar golvet inomhus, inte för hårt, inte för löst :) dvs gör inte åverkan på det som är fast.

Håligheter lagad med motsvarande lerbruk som finns i väggen idag. Inte så lätt att åka 130 år tillbaka i tiden och fråga, men det viktigaste är väl att försöka se om det är armerat med t ex halm.

Annars hade jag blandat 1:3 (lera:sand) till ett bruk som precis går att forma till en fast boll för lagningarna och pressat in det ganska hårt. Inga slag utan tryck med handen.

Putset ska vara lite blötare, typ som... lervälling? :) ska gå ganska lätt att dra ut på väggen utan att det smular och ramlar ner.

Notera att jag inte är expert i området, utan skriver utifrån det jag läst och gjort själv hemma.
Tack för svaret! Nu känns projektet lite mer hoppfullt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.