Byggahus.se

Fukthalt i grunden-Älvsbyhus?

1. F
    Medlem Nivå 3
    Hejsan!

Jag tänkte bara höra vad ni andra som bor i ett Ä-hus med avfuktare och stängda uteventiler har för fukthalt i er grund så här års. Mitt hus levererades i december och är byggt på berg och fukthalten har tidigare varit nere ända i 63% vilket skall vara riktigt bra efter så kort tid. Nu ligger den mestadels och pendlar mellan 70-75% men emellanåt är den så pass hög som 80% vilket oroar mig en del. Är det normalt, hur ser det ut för er andra med Ä-hus?

Freddi

2. H
    Medlem Nivå 1

Re: Fukthalt i grunden-Älvsbyhus?

Hej!

Jag har haft runt 60 % senaste veckan. Bor i ett hjältevadshus med avfuktare och stängda ventiler. Bor i mellansverige på gammal skogsmark.
    Har dock inte varit över 70 % senaste månaderna. Flyttade in i november.

Måste bero mycket på vart i landet huset står och hur markförhållandena ser ut!
    Går inte avfuktaren igång över 70 %?

3. F
    Medlem Nivå 3

Hej!

Avfuktaren är till och med inställd så att den går igång över 55% så den går för det mesta nu. Jag har byggt i sthlm och grundförhållandena är perfekta eftersom huset ligger högt upp med berg under. Jag får nog avvakta ett tag och se hur det utvecklar sig med fukten eftersom den har varit väldigt låg tidigare. Det är nog ingen fara om den går upp något en kort period om den sedan går ner igen vilket jag måste hålla koll på...

Freddi

4. S
    Medlem Nivå 6

Hej,

Vi hade under 50% för en månad sedan, men vi var tvugna att stänga avfuktaren då det frös på den (det var bara 4 grader i grunder).
    Jag startade den i går igen eftersom temperaturen nu stigit till 9 grader där nere. Då var det 87% fuktighet, men bara på ett par timmar var det nere i 70%.

Enligt vår besiktningsman ska det vara runt 60%, och helst inte överstiga 70%.

Men jag ställer en ny fråga i denna tråd också:
    Hur står era avfuktare inställda? Vår står på läge 2 på fläkten och max avfuktning. Jag får för mig att den går hela tiden. Och det är väl onödigt? Jag menar under 50% behöver man ju inte ha. Det är ju lägre än det vanliga inomhusklimatet...

5. F
    Medlem Nivå 3

Hej igen!

Min avfuktare står också inställd på läge 2 på fläkten men inte riktigt på max utan snarare "klockan 2", ca 75% alltså.

Freddi

6. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8

När på året, alltså ungefär mellan vilka månader är det "viktigast" att ha den igång?
    Har fått för mig att det är mer bra att ha på sommaren än på vintern.

7. K
    Medlem Nivå 3

Har legat kring 60%. Men senaste veckan periodvis upp mot 75% och toppat några ggr på 80%

8. I
    Medlem Nivå 1

Kan väl säga så att till och börja med så är kondensavfuktarna som älvsbyhus ställer ner i sina krypgrunder inte direkt att rekommendera. Dels för att de inte funkar med full effekt under 8 grader och dels att de fryser till vid 5 grader.
    Fukten i grunden ska ligga mellan 58 och 63 Rh. Om man har fukt på 75 eller högre är det dax att börja se till sin grund ordentligt och även att se till avfuktaren. Vid 75 Rh ligger mögelgränsen och det är vi denna gräns som mögelsporer och andra typer av förstörande microrganismer kan börja leva och föröka sig i träet. För mig när jag läser om era värden så slår det upp stora alarmklockor. Ni bör nog krypa ner med en rejäl ficklampa eller be något saneringsföretag att se över er krypgrund och avfuktare. Ett mögelangrepp kan gå riktigt fort.
    Mvh
    en som jobbar med att rätta till dessa problem

9. A
    Medlem Nivå 6

Hej,
    Vilka temperaturer har ni i krypgrunderna?

Stämmer det att grunden i sig inte är isolerad neråt eller på sidorna, utan bara tagit bort ventilerna?

Jag har ett relativt nybyggt hus med ventilerad krypgrund, med förhöjd fukthalt. Har satt dit en trådlös hygrometer/termometer från Claes Olsson för 249kr, som visat på mellan 60-80% RH nu i vinter.

Mvh/Abbe_

10. T
    Medlem Nivå 4

Kanske är det så att man ska byta ut woods avfuktare om den fungerar dåligt! Vad finns det för alternativa avfuktare som är bättre än woods?

11. I
    Medlem Nivå 1

det finns fler olika tillverkare. Munters och dst är två. Dom avfuktarna som dom skiljer sig oxå i sättet somdom arbetar. Woods avfuktaren som levereras med huset är en kondensavfuktare, fungerar som ett kylskåp ungefär..
    men dom som munters och dst har till krypgrunder använder sig av en rotor för att torka luften. har själv tagit upp detta med älvsbyhus som minst sagt blev rejält arg o anklagade bland annat dessa förtagen för diverse saker .. trotts att det i papperna fråna woods står att avfuktaren inte fungerar när temperaturen är under 5 grader.

Skicak ett pm till mig så kan jag förklara mer om det är så att nån är intresserad .

12. K
    Medlem Nivå 3
  13. I
    Medlem Nivå 1

skulle dock rekommendera dst eftersom dessa är billigare och lika bra.

14. T
    Medlem Nivå 4

Vad kostar de olika sammt hur ar de att montera?

15. K
    Medlem Nivå 3

Munters avfuktare kostar ca 12000:- och verkar enkel att montera, vad gäller dst har ja ingen aning....än.