Hej! Jag märker så fort det regnar och det är blött ute så har jag fuktintrång en bit in i plattan. Det är marknivå suterrängvåning. Hur åtgägrdas detta. Jag tänkte börja lägga golv med hårdare frigolit på golvet och laminat på men störs av detta. Tack. Betonggolv vid en tröskel med synliga tecken på fukt och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med fuktintrång, marknivå, suterrängvåning. Sprickor vid väggbas, fukt mellan cement och träpanel syns tydligt.
Skapa konto

Hur ser det ut på utsidan?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Hur ser det ut på utsidan?
Ska ta kort strax! Tack

A AddeAdd skrev:
Ska ta kort strax! Tack
Sliten trätröskel och stenvägg med plattbelagd gång framåt.
Skapa konto
Sliten tröskel på gammal dörr ovanför slitet marktegel.
Skapa konto

Ok det borde gå att iaf täta tröskeln för att minimera genomflöde. Exakt bästa sättet att göra det kan jag tyvärr inte svara på.

Blir det pölar utanför när det regnar eller rinner det från huset?

Skulle man isf kunna lyfta stenen utanför dörren och vinkla lite mer till att börja med?

Det ser ut att vara gjuten betong närmast tröskeln på utsidan vilket även ser ut att ha direktkontakt med betongklacken som tröskeln står på. Inte så konstigt att det blir fuktgenomslag på insidan då. Om det är motlut så vatten ställer sig i en pöl mot väggen blir det så klart värre.
Varför är det gjutet på utsidan?

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det ser ut att vara gjuten betong närmast tröskeln på utsidan vilket även ser ut att ha direktkontakt med betongklacken som tröskeln står på. Inte så konstigt att det blir fuktgenomslag på insidan då. Om det är motlut så vatten ställer sig i en pöl mot väggen blir det så klart värre.
Varför är det gjutet på utsidan?
Jag vet faktiskt inte vi köpte huset nyligen det ö gammal 1940 tals hus

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ok det borde gå att iaf täta tröskeln för att minimera genomflöde. Exakt bästa sättet att göra det kan jag tyvärr inte svara på.

Blir det pölar utanför när det regnar eller rinner det från huset?

Skulle man isf kunna lyfta stenen utanför dörren och vinkla lite mer till att börja med?
Liten pöl vad jag kan minnas

Jag funderar om det kanske är därför det är gjutet på utsidan, att det brukar bli en vattenpöl pga marklutningen. Får du till marklutningen borde det kunna bli något bättre.
Har det varit ett uppreglat golv tidigare? Tänker då tröskel ser ut att sitta högt upp över golvet på insidan.
Vad har ni tänkt använda källaren till? Det ser ut att finnas en del fuktgenomslag även på väggarna bredvid dörren.

Centano Centano skrev:
Jag funderar om det kanske är därför det är gjutet på utsidan, att det brukar bli en vattenpöl pga marklutningen. Får du till marklutningen borde det kunna bli något bättre.
Har det varit ett uppreglat golv tidigare? Tänker då tröskel ser ut att sitta högt upp över golvet på insidan.
Vad har ni tänkt använda källaren till? Det ser ut att finnas en del fuktgenomslag även på väggarna bredvid dörren.
Det har varit ett sovrum innan med trägolv och limmade masonitskivor runtomkring. Allt detta rev jag och slängde ut då det var gammalt. Jag tänkte gipsa om väggarna och lägga nytt golv frigolit under och laminat på det ska vara min sons rum

Var det fuktskador på materialet du rev ut?

A AddeAdd skrev:
Det har varit ett sovrum innan med trägolv och limmade masonitskivor runtomkring. Allt detta rev jag och slängde ut då det var gammalt. Jag tänkte gipsa om väggarna och lägga nytt golv frigolit under och laminat på det ska vara min sons rum
Centano Centano skrev:
Var det fuktskador på materialet du rev ut?Minimalt på plasten närmast golvplattan några regler var skadade men 90% såg bra ut, sen det har legat där sen 70 talet säkert

A AddeAdd skrev:
[video]
Det var masonit runt om från 70 talet säkert brunt direkt limmad på väggar och gamla tapeter låg på den sen var det trägolv och plastmatta på, han la plasten direkt på golvet sen frigolit sen reglade de och sen trägolv spikad i den slutligen plastmatta. Jag rev rubbet och skalat hela rummet för det luktade gammalt, luktade plast, de hade ingen tilluft i det rummet alls, väldigt dåligt luft, jag har bytt nyligen fönster i d rummet den fönstret som satt var bedrövligt.

A AddeAdd skrev:
Det var masonit runt om från 70 talet säkert brunt direkt limmad på väggar och gamla tapeter låg på den sen var det trägolv och plastmatta på, han la plasten direkt på golvet sen frigolit sen reglade de och sen trägolv spikad i den slutligen plastmatta. Jag rev rubbet och skalat hela rummet för det luktade gammalt, luktade plast, de hade ingen tilluft i det rummet alls, väldigt dåligt luft, jag har bytt nyligen fönster i d rummet den fönstret som satt var bedrövligt.
Även strömmen måste fixas de hade det på golvet så här utspritt med massa onödiga eluttag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.