Byggahus.se

Fuktavvisare i köket ?

1. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem
    ( Eftersom jag är ny ber jag om överseende ifall denna fråga tagits upp tidigare- jag hittar dock ingenting via sök-funktionen )

Efter att ha bestämt mig att klinkra hallen så tänkte nu jag framgent även ge köket
    ( naket betonggolv, har rivit bort plastmatta ) en omgång. Det är ca 12 kvadratmeter stort och har två öppningar ( mot vardagsrum och hall ). Jag är mkt osäker men tror mig ha läst något om att alla rum som har rinnande vatten bör ha något fuktavvisande under klinkerplattorna. Stämmer detta ?
    En kompis påstår att det inte är nödvändigt eftersom tillfälliga spill från ex. diskbänk inte kan orsaka fuktrisker.

Jag är fräck nog och flikar in en till fråga: mina klinkerplattor är 30*60. Kommer det att bli marigt att kapa dem i de fall när jag måste göra det på längden ?
    Är det el-kakelkap eller vinkelslip med diamanttrissa som gäller ?

Mycket Tack på förhand för all hjälp
    Jörgen

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: Fuktavvisare i köket ?

De behöver absolut inte ha någonting vattenavvisande under plattorna i ett kök. Man behöver bara ha vattentätt under diskmaskinen.

Och du behöver myckt riktigt antingen en stor plattknäckare typ sigma, eller vattenkyld såg med coromantklinga eller vinkelslip med stenkapningsskiva.

3. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem

Tack igen Jon, det uppskattas ! :)
    OK- det underlättar ju i så fall hela läggningsprocessen ( för att inte nämna kostnaderna ). Så då behöver jag bara oroa mig för området runt diskmaskinen ?
    Jag har ingen än så länge- men när det blir en dag så skall den byggas in under köksbänken där den planerade klinkerläggningen inte kommer att vara, så jag hinner ju planera för den fuktfrågan senare.

Detta med plattkapningen blir nog lite av ett äventyr [svordom].
    Tack för tipsen- jag skall surfa lite och se vad som finns i utrustningsväg.
    MvH Jörgen.

4. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Hehe, det är lugnt.

Men det där med diskmaskinen löser man alltså genom att lägga ett speciellt underlägg av plast med tre uppvikta kanter under diskmaskinen när man ställer dit den.

Och ta det bara lugnt och var noggrann när du lägger plattorna. Tänk igenom hur du ska börja så att du inte får för små bitar mot andra väggar. Dra upp stödlinjer på golvet med snörslå, kanske på flera ställen.

Lycka till!

/Jon

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.