Hej!

Vi har ett delikat problem, alla råd emottages tacksamt!

Inkommande serviceledning fuktar vid den första kopplingen i huset, innan vattenmätare och avstägningsventil. Ledningen kommer upp i en garderob och är ingjuten i betongbjälklaget. Området under garderoben är en helt sluten "krypgrund" som är fylld med sten/grus (jag tog upp ett hål för inspektion). Matningsledningen är förlagd under huset och ingår i en samfällighet för VA. Huset, serviceledning och matningsledning är från ca 1940 så hög tid för underhållsåtgärder.

Som steg 1 vill jag omedelbart åtgärda den fuktande kopplingen, röret är ett galvat stålrör och jag är rädd för att det när som helst kan bli ett rejält läckage. Känns det rimligt att kapa galvröret och tex använda en mma stålrörskoppling för övergång till kopparröret som ansluter till ventil/vattenmätare? Hur långt "friskt" rör behöver jag i så fall? (det är inte en lång bit som kommer upp i garderoben och vid kopplingen lär den vara ordentligt korroderad, att bila i betongbjälklaget för att frilägga mer av röret skulle inte vara ett problem).

Steg 2 blir att under mindre panikartade former se över hur serviceledning, och eventuellt matningsledning byts ut på lämpligast sätt!

/Calle

• Vattenrör med vattenmätare och röda avstängningsventiler i en garderob, tecken på korrosion och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armaflexisolering som limmas ( kontaktlim ) på röret är bra.<kan bli att det delar sig i böjarna, limmet håller inte utan ger sig med tiden, så lite svart tape runt i böjen behövs nog

Hej! Tack för input, vi har dock inte ett problem med kondens utan det är anslutningen/kopplingen på galvröret som är i dåligt skick.

Fuktar, det är en s.k microläcka där då,kommer det från underkant adaptern till koppar att kapa röret Nja det blir nog lite kort för att dit något, det enda som jag kan se är att lossa kopplingen och lina om allt . Ser ut som att det går att få dit verktyg och gänga av den, eftersom det är nära golvet går det inte att värma på ordentligt för att lättare få isär det

Hej igen! Jag tror att det fuktar för att kopplingen/röret är korroderat, jag vågar knappt peta på det Jag skall givetvis få hit en rörmokare asap men bra att ha lite kött på benen innan. Mao, att använda befintliga befintliga gängor på galvröret bedömer jag som uteslutet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du har säkerligen en ventil någonstans mellan vattenmätaren och samfällighetens stamledning. Ett bra första steg är att lokalisera denna, både för att vara beredd ifall en läcka uppkommer eller ifall ni vill utföra en reperation.

Inte säkert att röret sett sina bästa dagar, brukar vara lintätningen som börjar med microläcka och då rostar det på utsidan. Men som sagt en röris kan nog fixa det, angående en klämkoppling på galven så måste den vara absolut ren och fin för att det ska bli tätt

En stor fördel är ju att de sitter i en klädkammare då är det ju lättare att åtgärda eventuella skador som uppstår vid reperation

OK, jag förstår, det ger ju lite hopp Och ja, bra att det är en garderob om jag behöver göra åverkan på golv eller vägg!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.