Som rubriken lyder, upptäckte igår när jag kom ut ur duschen att det va konstiga mörka fläckar i taket som jag aldrig sätt, visar sig att det va fuktig gips.
rev upp idag för att kika om det är leckage från taket, men det va bara fukt under ångspärr/plast mot gipsen, varken regel eller isolering är fuktig...
Går ett vent rör från köksfläkten 2 meter ifrån samt "avloppsventil"
avloppsventilröret är ej fuktigt
köksventilen har jag inte kunnat kika på en då det är 60cm till taket och man måste krypa in där. Hur är detta möjligt, var kommer fukten ifrån? Nån som vart med om liknande.. Detta tog ju bort min fredagsfeeling iallafall!!!
Vill lägga till att detta är i hallen på övervåningen och inte i ett våtutrymme
Kanske blir kondens på ventröret när det är kallare ute? Testa att lägga papper under ventröret och se om det blir blött. Även om man duschar så stiger ju vattenångorna upp I avluftningen och samma fenomen kan komma där. Dvs kondens på utsidan på det varma röret.
Kanske blir kondens på ventröret när det är kallare ute? Testa att lägga papper under ventröret och se om det blir blött. Även om man duschar så stiger ju vattenångorna upp I avluftningen och samma fenomen kan komma där. Dvs kondens på utsidan på det varma röret.
Men borde det då inte bli fuktskadat vid ventröret? Dessutom är ventröret isolerat,
försöker bolla idéer här
för mig är det väldigt märkligt, har möss däruppe också, kanske dom har gjort nått?
Det problematiska är ju att vi bytt kök och att komma åt ventröret blir inte en trevlig uppgift
Svårt att säga,läckaget är förmodligen inte där vattnet samlats,antingen yttertaket eller fukt från ventröret,sen har det runnit genom plasten vid något hål och samlats vid förmodligen lägsta punkten i taket där skadan är,bör undersökas på vinden
Måste ställa uttligare frågor då jag har självdrag i huset.
försäkringsbolaget vill inte hjälpa om det inte är hål i taket eller nått rör som gått sönder så det blir vattenläcka.
så hur får jag bort eventuell ånga som smiter ut i taket?
Har en kökspläkt som jag kan sätta på, då suger den in kalluft från ventilerna jag har suttit i varje rum, hjälper det eller gör det bara saken värre?
Man blir snart sugen på att börja slentrian riva och ringa Anders övfergård, för att riva gipsen och Sätta dit en ångspärr känns som ett moment man vill göra om det inte finns nån annan lösning.. Snälla hjälp uppskattas
Ja en frånluftsfläkt som går konstant för att få cirkulation genom huset är tanken. Många nya är så tysta att de inte hörs om de är igång.
Där det duschas och thvättas kan det vara bra med en fuktstyrd PAX fläkt som ökar flödet när det är fuktigt.
Man kan köpa avfuktare också men det är lite sista utväg
Ja en frånluftsfläkt som går konstant för att få cirkulation genom huset är tanken. Många nya är så tysta att de inte hörs om de är igång.
Där det duschas och thvättas kan det vara bra med en fuktstyrd PAX fläkt som ökar flödet när det är fuktigt.
Man kan köpa avfuktare också men det är lite sista utväg
Om man köper en takturbin och fäster den på samma rör som oljeäldningen va på innan den togs bort, är det någonting som funkar?
Det blir knappast kondens på utsidan av ett varmt rör. Kondens blir det när varm luft (som kan bära mångfaldigt med fukt vid samma RH) möter en kall yta.
Finns det något där i taket som är rejält kallt? I så fall skulle det kunna vara kondens på detta, annars tror jag mer från utifrån inträngande vatten.
Det blir knappast kondens på utsidan av ett varmt rör. Kondens blir det när varm luft (som kan bära mångfaldigt med fukt vid samma RH) möter en kall yta.
Finns det något där i taket som är rejält kallt? I så fall skulle det kunna vara kondens på detta, annars tror jag mer från utifrån inträngande vatten.
Kallvinden är ju kall, lika kallt som ute, minus vind/blåst