Har ett FTX-system som krånglat. Stängde därför av FTX:en på vinden för ca 3 veckor sen, men har haft problem att hitta ngn för att fixa det. Idag kom det äntligen en en ventilationskille, och han sa att jag absolut inte fick stänga av FTX:en. Det som hänt nu när det varit kallt är att det blivit kondens i rören eftersom systemet inte varit igång, och det har därför bildats en vattenpöl på spånskivan på vinden där den står. Jag torkade upp vattnet idag, men är livrädd att jag fått vattenskador. Är tekniskt okunnig och skulle därför behöva input från någon som vet bättre. Kan jag bara låta fläcken torka upp av sig själv nu, eller finns det risk att vattnet trängt igenom spånskivan och ner i isoleringen? Vad kan hända? Se bild nedan. Tacksam för råd!
Fråga: Står FTX-aggregatet på en ouppvärmd vind?
I så fall borde inte bara in- och avluft-rören vara isolerade, utan även till- och frånluftsrören.
Sedan förstår jag inte, den iofs rätt vanliga, monteringen av aggregatet i ett vindsutrymme,
som inte alls är fuktskyddat som ett våtrum med golvbrunn osv.
Det är väl oundvikligt att det blir kondensvatten i frånluften när den kyls ner av inkommande inluft?
Och kondensvattnet behöver väl dräneras bort någonstans?
(Har själv FTX-aggregatet i tvättstugan, med avrinningsrör ner mot golvbrunnen)
Fråga: Står FTX-aggregatet på en ouppvärmd vind?
I så fall borde inte bara in- och avluft-rören vara isolerade, utan även till- och frånluftsrören.
Sedan förstår jag inte, den iofs rätt vanliga, monteringen av aggregatet i ett vindsutrymme,
som inte alls är fuktskyddat som ett våtrum med golvbrunn osv.
Det är väl oundvikligt att det blir kondensvatten i frånluften när den kyls ner av inkommande inluft?
Och kondensvattnet behöver väl dräneras bort någonstans?
(Har själv FTX-aggregatet i tvättstugan, med avrinningsrör ner mot golvbrunnen)
Beror på vilken FTX, har Systemair VR 400 DC och till den behövs inget för kondens.
Beror på vilken FTX, har Systemair VR 400 DC och till den behövs inget för kondens.
Från manualen:
Kondens-/värmeisolering (Fig. 5)
Uteluftskanalen ska alltid vara kondensisolerad i hela sin längd. Riktigt utförande av
kanalanslutningar är speciellt viktigt. Kanaler monterade i kalla/oisolerade utrymmen
ska alltid isoleras. Rekommenderad isolertjocklek minst 100 mm. Vid montage i
speciellt kalla områden bör kanalerna isoleras ytterliggare till en total isoleringstjocklek
på 150 mm.
Jag menar alltså att även om inte kondens bildas i själva värmeväxlaren, så bildas den i oisolerade rör i kalla utrymmen, och kan läcka ut i närmaste skarv, t.ex. vid aggregatet.