Byggahus.se
M
Har en stuga byggd på plintgrund sent 70-tal. Någon gång sen dess har förre ägaren gjutit igen sidorna med en blandning av lecablock, murbruk och betong och bildat någon form av krypgrund. Idag är det gräs på 3 sidor och matjord från tidigare plantering längs 4'e ytterväggen.

Det är svalt och fuktigt där nere, känns som en gammal grotta. Det är ingen tydlig påväxt, men det luktar unket. Marken är konstant fuktig. Det är sandigt och jordigt samt mycket sten. Det finns också mineralullsisolering under och inuti muren.

Blindbotten är ca 10-15 cm tjock med asfaltsboard. Bärlinorna är tryckat virke (!). Ovanpå ligger golvspån och furuplank som innergolv.

Skaffade en Biltema väderstation (ok usel noggranhet, och den klarar <95%RH) med fjärrsensor som jag satt mitt i krypgrunden. Just nu 12.3c och 91% RH. Innomhus 22.8c och 40% RH (http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...h-termometer/Tradlos-vaderstation-2000021061/)

Huset står i en sluttning. Marknivån i nordvästra hörnet är i golvnivå, och i sydöstra ca 1.5 meter ner.

Min tanke för åtgärd är:

1. Ta bort översta lagret av sand/jord i krypgrunden och lägga ut byggfolie/fuktspärr. Folien tänkte jag dra upp på "muren". Risk för fukt upp i syllen tror jag inte kommer att hända eftersom huset enbart står på plintarna och med tjärpapp som brytande skikt.
  2. Gräva upp och dränera längs hela huset med dränrör och fylla igen med makadam.

Just dräneringsjobbet är jag lite orolig för. Normalt sett med krypgrunder verkar huset stå på en bärande grundmur som det går att lägga platon eller isodrän emot. I det här fallet står huset på plintar som bara har en utfyllnadsmur emellan.

Är det inte stor risk att plintarna sätter sig om jag börjar gräva nära dem? Skulle jag istället kunna lägga dräneringsschaktet 50cm utanför muren/plintarna, lägga cellplast och platon och fylla upp med makadam/singel?

Jag är mycket tacksam för alla förslag!

dränering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Skapa konto

1.jpg
Skapa konto

Redigerat av moderator:
Jag har nu mätt temp och RH ett par dagar. I grunden ligger det på max vad mätaren klarar av, så det är troligt 100% RH där nere dygnet runt.

Temperature Measurments_23440_image001.png
Skapa konto

Vid en omvandling av RH och temp kan man räkna ut var daggpunkten borde ligga. Nu på morgonen är det 17c och 68% RH ute så då borde daggpunkten ligga strax över 11c.

Innebär detta inte att även om jag lägger ut byggplast samt dränerar utanför så kommer RH ligga högt? Är i så fall enda alternativen att antingen göra en varmgrund eller ha en Sorbtionsavfuktare?

Räknaren finns på http://andrew.rsmas.miami.edu/bmcnoldy/Humidity.html

Daggpunkt.png
Skapa konto

Redigerat av moderator:
Kan ett alternativ vara att gjuta igen grunden med betong?

Tänker mig isf nått i den här stilen

* Rensa ut allt löst material som sand och jord
* Fylla upp med kross, sen makadam
* EPS som isolering och kapilärbrytande
* 10 cm sula med golvvärme

Vad är det för kostnader för betongbil?

Tack för svar. Jo dålig luft kan det ju vara, men inte ska man låta RH ligga nära 100℅. Det finns några gluggar för ventilation. Och även om jag öppnar fler kommer RH ligga som det gör sommarhalvåret.

Redigerat av moderator: