Fukt och mögel på vind -ovanfrån eller underifrån?

5k läst  2 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej

Har precis tittat på ett hus med kallvind. Det finns svart påväxt på råsponten och takstolarna på östra hälfen av huset. Murstocken ligger i västra halvan av vinden och där såg jag ingen påväxt.  Takstolarna längst åt öster var så påverkade att det bitvis gick bryta bort bitar med händerna (ovansidan av takstolen och mest mot nock). Jag har sett en del inlägg och i forumet och det verkar genomgående att orsaken är fukt underifrån som kondenserar. Kan det vara så i detta fall också eller är det läckage från taket (betongpannor från -88) eftersom det är murket på ovansidan av takstolarna?

Kan det ha med olika bra ventilation i olika delar av huset?
    Huset har oljepanna och det fanns konsens på krypvindens förster (englas).

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Fukt och mögel på vind -ovanfrån eller underif

Visst kan det vara så att det kommer vatten uppifrån också. Man kanske inte bytte papp och läkt när man bytte pannorna 88. Eller så gjorde man bara ett dåligt jobb.

Om takstolarna är så risiga att du kan ta bort bitar med bara händerna, då skulle iaf jag bereda mig på ett rätt omfattande takjobb till våren. Det är ju egentligen inte speciellt komplicerat, men rätt mycket jobb.

3. P
    Medlem Nivå 10

Re: Fukt och mögel på vind -ovanfrån eller underif

nja..

kommer fukten innefrån så brukar det inte direkt sätta sig på takstolen, utan vad jag har sett på dv bilder här på forumet så brukar det komma mellan takstolarna på yttertaket.. sen om det blir riktigt kraftigt så sätter det sig på takstolarna också..

trät du bröt bort.. var det fuktigt eller tortt? tänkte att det var kanske en gammal skada innan -88 då man böt taket?

Oftast är det hur med självdrag eller icke exiterande ventelation som har problem med att fukt kommer innefrån..

hur gammalt är huset? och vad har du för ventelation?

jag skulle också misstänka att fukten kommer utefrån i detta fall..

ta lite bilder om du har möjlighet, blir nog lättare att sia då..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: