Byggahus.se

Fukt mellan fuktspärr och klinker

1. V
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

vesse

Medlem
    Hade en vattenskada i ett våtrumsutrymme för ca. 10-år sedan som slutade med att utrymmet helrenoverades. Golvet lades då in efter de regler som då gällde och av en hantverkare. Han svetsade först in en plastmatta som han sedan spacklade in värmeslingor (el) på. På detta lades sedan klinker. Jag noterade för ett tag sedan att klinkergolvet rest sig en smula i ett av hörnen och jag satt foten på för att känna om det sviktade vilket resulterade i att klinkerplattan sprack. Nu har jag även mätt fukten i golvet och jag kan konstatera att det verkar vara mycket fuktigt i hörnet jämfört med andra delar av golvet. Jag tror att jag fått in fukt mellan plastmattan och klinkergolvet fastän det ligger elvärme i golvet. Mätte även fukten i golvet utanför våtutrymmet och fukt verkar inte finnas i betongplattan. Känner någon igen problemet och vad ska man göra? Kan det bildas mögel i skiktet mellan plastmattas i klinkers? Tacksam för era erfarenheter! //Hans :confused:

2. T
    Allvetare · Skåne · 5 299 inlägg

tank77

Allvetare
    Du är medveten om att fog och platta inte är vattentät?

Det ligger alltid vatten/fukt under plattorna, detta torkar upp snabbare om man har golvvärme.

Annars hade du ju inte behövt tätskikt/matta under plattorna.

Men det låter konstigt att du kan röra på plattorna och att en av dom sprack!

3. Thomas59
    Medlem · Stockholms län · 2 983 inlägg

Thomas59

Medlem
    Klinkers på plastmatta låter inte som en toppenlösning men ok, det finns idag plastmattor man kan klinkra på. Hur det var för 10 år sedan vet jag inte.

Att det är fukt under klinkers (i fästmassan alltså) är helt normalt. Det är det nästan alltid. Tätskiktet ska förhindra att fukten vandrar vidare in i det underliggande golvet.

Vid regelbunden vattenbegjutning av klinkers, tex vid en dusch, torkar det nästan aldrig under klinkersplattorna. Det gäller även med golvvärme.

Det kan ju istället vara så illa att du fått fukt under tätskiktet som på något sätt försvagat den underliggande golvkonstruktionen som nu sviktar och medför att plattor kan spricka då du trampar på dem.

Det kan ju iofs vara "bom" på just den plattan som sprack, dvs fixet/fästmassan täckte inte hela undersidan av klinkersplattan, vilket medför att plattan kan lossna eller brista om den belastas. Bara att ta bort plattan, ta bort det mesta av det gamla fixet (mycket försiktigt så du inte skadar plastmattan/tätskiktet) och lägga på ny fästmassa och en ny klinkersplatta.

Då plattan ändå är borta kan du kanske se om det underliggande golvet har några skador.

4. V
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

vesse

Medlem

Tack för snabb respons

Mattan ligger på betongplatta och det verkar inte finns fukt i betongen när jag mäter på "andra sidan väggen". Jag har observerat att på det stället som golvet rest sig något, så har någon "sörja" liknande salt krupit upp i fogarna. Om det är normalt med fukt mellan tätskikt och häftmassan, så finns det inte orsak för oro. Jag trodde att det skulle vara torrt mellan klinker och tätskiktet ...

Det verkar som enda lösningen är att "lyfta" på den spruckna plattan och kontrollera.

//Hans

5. T
    Bannad · Stockholm · 186 inlägg

telabtelab

Bannad
    Det kan vara så att fästmassan håller på att lösa upp mattan/tätskiktet. Ett annat alternativ är att den tekniken ej fungerade med dom mattorna och fäster helt enkelt inte tillräckligt, för tätskiktet verkar ju vara intakt ännu. Lyft på lösa plattor och titta och beskriv hur det såg ut.
    Troligtvis måste du göra om allt.

6. Thomas59
    Medlem · Stockholms län · 2 983 inlägg

Thomas59

Medlem
    Är bara tätskiktet intakt behöver du inte göra om allt. Det går bra att byta plattor. Givet att plastmattan är ok (som tätskikt) är det enkelt att byta några plattor. Plastmatta som tätskikt är inte lika känsligt som de rollade gummiskiktsvarianterna.

Svårigheten är väl att med 100% säkerhet fastslå att tätskiktet/plastmattan är intakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.