Hej!
Testar att fråga här då jag har sökt igenom hela internet utan att bli klokare.
Har köpt ett kedjehus byggt 1962, låglutande papptak som byttes 2002, är dvs snart 20 år gammalt. Till synes inget fel på taket och inget som besiktningsmannen anmärkte på heller mer än att ”låglutande papptak är en riskkonstruktion”.
Till frågan: vid renovering så rev vi ner panel i innertak, tog bort taklister och tapeten på väggarna. Allt detta original från 1962 förutom innertakspanelen som sattes 1982.
Under detta är det fukt i stort sett i alla springor och skarvar som existerar. Både i tak och i innervägg. Bifogar bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Fukten på bilderna. Vad kan den bero på? Om taket ser bra ut? Är det ventilationen som är för dålig och att det på något sätt blir kondens och därefter fukt?
Tacksam om någon vet eller har en idé. Allt gott.
-
29 okt 2021 15:25 #2
Är det blött nu? Fuktfläckarna kan ju vara från tiden före takpappen blev utbytt.
-
29 okt 2021 15:32 #3
Det är inte blött just nu. Vi valde att sätta nya reglar och nytt gips rätt över av den anledningen.
Det gjordes i påskas, ca ett halvår sedan.
Anledningen till att jag ställer frågan är för att det ser ut att komma tillbaka….Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
29 okt 2021 15:46 #4
Gjorde ni någon fuktmätning i materialet innan ni reglade upp nytt? Men med tanke på att ni tycker er se nya fläckar på en ny uppreglad konstruktion så skulle jag misstänka taket även om det "ser" bra ut.
Redigerat 29 okt 2021 15:53- Laddar…
-
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 4 771 inlägg
- 3 549 gillningar
- 322 bilder och filmer
29 okt 2021 17:45 #5Bilder på taket tack!
besiktningsmän har ofta ingen koll och utan förkunskaper kan man generellt inte avgöra skicket på ett papptak.- Laddar…
-
29 okt 2021 20:08 #6
Misstänker väl också taket men vill nog kanske bara inte inse det…
Här är bild på taket rakt ovanför där vi sett fukt på tak och väggar.
Gått med förstoringsglas nästan, det ser tätt ut längs hela skarven. Det var en ”riktig” takfirma som gjorde det 2002, inte för att det behöver spela någon roll i och för sig.
Får lägga upp några fler bilder i övrigt på taket imorgon. Ska tilläggas att jag har noll koll på hur ett papptak ska läggas och se ut, men med blåbärsögon ser det generellt ut som att alla skarvar på taket är hela, absolut torra och lite slitet, men tätt. La lite asfaltskitt runt skorstenen till kaminen som jag dock upplevde halvkasst. -
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 4 771 inlägg
- 3 549 gillningar
- 322 bilder och filmer
29 okt 2021 20:29 #8Lägg gärna upp fler bilder men det man ser ser mycket riktigt helt ok ut så läckage beror nog inte helt på åldern.
Tänk på att dom har lagt papp ovanpå den gamla pappen så det kan potentiellt läcka in var som helst för att sedan rinna under den "nya" pappen tills det hittar en väg ner genom det gamla lagret. Här kan man måsta skära hål i pappen för att spåra om/vars det kan komma in (inget du bör göra själv). -
29 okt 2021 20:34 #9
Kan vara dags att öppna upp inifrån med och se omfattningen av läckagen. Har ni haft någon kontakt med försäkringsbolaget?
-
29 okt 2021 20:50 #10
Så kan det vara! Tanken var att ta hit en firma och få offert och därefter eventuellt byta pappen nästa år, men kan behöva göra det lite mer omfattande då låter det som.
Skickat till försäkringsbolaget men fick inget napp där. Var inget dolt fel enligt den kontakten jag hade eftersom besiktningsmannen påpekat att ”låglutande papptak är en riskkonstruktion” samt att takpapp har en livslängd på 15-20 år har jag för mig. Vårt har legat i 19 år men jag borde därför ha insett att ett läckage skulle kunna finnas.
Ett hus är ju en riskkonstruktion i sig så visst. Men ska inte vara sån. Kontentan är att jag inte kan hävda dolt fel och jag borde gjort en egen kontroll noggrannare (rivit ner panel och tapet) innan jag köpte det. -
29 okt 2021 20:56 #11
När ni rev ner tapet och panel gjorde ni det i alla rum eller bara ett?
-
29 okt 2021 21:23 #12
Men jag fattar inte hur det kan vara fukt uppifrån och sen är det som att det är runt dörrenkarmen också.Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Om det kommer uppifrån vill jag att det ska fortsätta nedåt och inte ”hoppa” ner och sätta sig runt dörren också. Men rinner ju nedåt så det är väl inte så konstigt kanske. -
29 okt 2021 21:26 #13
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.