Byggahus.se

Fukt innanför garageportar

1. W
    Medlem · 61 inlägg

Weissach

Medlem
    Hej!

Har ett nybyggt garage där det alltid är fuktigt precis innanför portarna efter att det regnat. Vad kan det främst bero på? Tycker att garageportarnas gummilister tätar bra men de kanske behöver tryckas ner ännu mer, alltså att portarna behöver gå ner en liten bit till?

Plattan/golvet fortsätter ju en liten bit utanför portarna, kan det vara så att när den biten av plattan som är utanför bli blöt så vandrar fukten en bit så att det även syns innanför portarna?

Någon som varit med om liknande och löst det?

2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 091 inlägg

falkn

Byggveteran
    Ja

• Laddar…
  3. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 185 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Är garaget ventilerat , uppvärmt ?
    Har du mätt luftfuktigheten i garaget ?

4. W
    Medlem · 61 inlägg

Weissach

Medlem
    Yes! 16c konstant och rh mellan 40-45%. Jäkla massa luftdon överallt med.

Det fuktiga torkar ju liksom upp fort efter att det regnat, men väldigt irriterande.

5. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Ok , du har en naturligt självdrag på lägsta punkten (porten)

6. E
    Medlem · halland · 153 inlägg

egge80

Medlem
    Jag har sett detta tidigare på en del garage och som du själv misstänker så är det vattnet från portens utsida som rinner ner på betongen och sugs sen in kapillärt i betongen. Om det nu är så att listen nertill är helt tät och det ändå blir så här, så skulle jag om det var mitt garage slipa med en flexslip precis utanför listen så fallet utåt blir bättre därefter behandlat betongen utanför och en bit in i garaget med något som stänger porerna i betongen.

7. W
    Medlem · 61 inlägg

Weissach

Medlem
    Innebär vad egentligen? Borde ju inte vara självdrag längst ner på porten då gummilisten tätar där.

8. W
    Medlem · 61 inlägg

Weissach

Medlem
    Låter vettigt, tack för svar! Utanför porten är det flexat så fallet utåt är fixat, jag kommer måla insidan av garagegolvet med epoxi till våren och funderar på om man ska måla den lilla biten utanför med epoxi också? Men kanske ser dumt ut med epoxi på utsidan. Vad finns det för alternativ att behandla den lilla snutten utanför med?

9. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Värmen i garaget är motorn till självdrag , trycket på luften är som lägst där det är som kallast och högst där det är varmast .
    Så kombinationen av ett litet läckage av luft + att fukten kryper längst betongen .

Som ngn nämde tidigare , slipa av betongen så den blir slät + måla .

10. W
    Medlem · 61 inlägg

Weissach

Medlem
    tack :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.