4 427 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Fukt i väggen vid för tjock vägg???
Ska bygga ett lösvirkeshus, och tanken är att bygga med ca 45 cm tjocka väggar. Ska ha en värmekälla, men har snockat mkt på passivhus såklart. Det jag hört dock är att man riskar att det blir kondenas i väggen om man har för tjock vägg, för bra isolerat helt enkelt. <Funderar på byggtekniken helt enkelt... Har sett att det har byggts med först ca 100 mm cellplaste ytterst, och sedan vanlig glasull. Spelar materialval roll? Riskar man fukt i vägg, och hur motverkar jag detta i så fall? Har även förstått att det viktiga är diffusionsspärren, att den är riktigt tät. Till och med så att man ska lägga all eldragning mm EFTER man har satt plasten, så att man slipper göra hål i plasten, hur gör man då rent tekniskt, reglar på ovanpå plaste med ex 22x24 och lägger rören där?? Blev många frågor nu... Tacksam för ideer!
Precis!
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_kok.jpg
p.s. Mina väggar har "bara" 260 mm isolering
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_kok.jpg
p.s. Mina väggar har "bara" 260 mm isolering
Fukten kommer innefrån & kondenserar i väggen. Ju tjockare vägg du har desto större risk för kondens i väggen.
Genom 2 saker så undviker man detta.
1. Genom att plasta väggarna så kan inte fukten ta den vägen.
2. Genom att ha en välbalanserad innomhus ventelation (fukten måste ju ut).
Val av isolering (Cellplast/miniralull) borde inte spela någonstörre roll, kanske beror det på vad man ska ha för fasad?
Passiva hus är ju i dag inte så jättevanligt (tyvvär). Så det är nog inte jätte många som kan detta.
Genom 2 saker så undviker man detta.
1. Genom att plasta väggarna så kan inte fukten ta den vägen.
2. Genom att ha en välbalanserad innomhus ventelation (fukten måste ju ut).
Val av isolering (Cellplast/miniralull) borde inte spela någonstörre roll, kanske beror det på vad man ska ha för fasad?
Passiva hus är ju i dag inte så jättevanligt (tyvvär). Så det är nog inte jätte många som kan detta.
Läste en artikel i tidningen byggfakta om passivhus som en ingenjör skrivit.
Han konstruerade väggen på följande vis utifrån. panel, läkt,50mm heltäckande isolerskiva, 170 stående regel+iso, 145 liggande regel+iso, ångspärr, samt stående 70mm plåtregel+iso,gips, Hemligheten ligger i att vara extremt noga i allt,ex skulle all ångspärr tejpas i alla skarvar så det blir så tätt som möjligt. ser ingen orsak till att du ska få kondensproblem om du inte slarvar med ångspärren. Som Per-Erik sa,fukten kommer innifrån, tät plast ingen kondens.Lycka till med ditt bygge. Johnny z snickare.
Han konstruerade väggen på följande vis utifrån. panel, läkt,50mm heltäckande isolerskiva, 170 stående regel+iso, 145 liggande regel+iso, ångspärr, samt stående 70mm plåtregel+iso,gips, Hemligheten ligger i att vara extremt noga i allt,ex skulle all ångspärr tejpas i alla skarvar så det blir så tätt som möjligt. ser ingen orsak till att du ska få kondensproblem om du inte slarvar med ångspärren. Som Per-Erik sa,fukten kommer innifrån, tät plast ingen kondens.Lycka till med ditt bygge. Johnny z snickare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fuktskada vid fönstret efter regn
Fönster & Dörrar -
Vad ska jag göra åt fuktskadad trälist vid golvet i badrum?
Badrum -
Fukt på väggen vid sidan av fönstret
Fönster & Dörrar -
Hur hanterar jag fukten från källarväggen vid inbyggnad av ackumulatortankar?
Ved, Pellets, Flis -
Hur hanterar jag fukten från källarväggen vid inbyggnad av ackumulatortankar?
Isolering