Hej.

Jag har gjort 2 stora utbyggnader där jag valt att köra full takhöjd.
Alltså under råsponten sitter en luftspalt och sedan isolering helt emot den.
Idag när jag skulle glesa så ser jag lite fukt på plasten.
Tänkte att ja det är väl lite kondens, men skär upp plasten och sticker upp handen och känner att det är väldigt blött på luftspalt och översta lagret av isolering.

Det ska tilläggas att jag valt underlagsduk från Mataki som ska hålla 12 månader öppettid. Så min tanke är att lägga plåten i vår.

Skar upp plasten på andra ställen, känner att det är kallt och lite fukt på luftspalten.

Vad hade ni gjort här? Tips?

Redigerat:
Någonstans kommer varm luft upp i spalten, där den kyls ner och kondenseras.

ricebridge ricebridge skrev:
Någonstans kommer varm luft upp i spalten, där den kyls ner och kondenseras.
Jag kände nu. Och det känns som det bildats is på råsponten som sen går ner på luftspaltsskivan…

Undrar om man vågar sätta gipset eller riva hela skiten 😱😱😱😱😱

Först måste du utröna var den varma luften kommer ifrån.

ricebridge ricebridge skrev:
Först måste du utröna var den varma luften kommer ifrån.
Ja precis, efter lite felsökning i panik så funderar jag på det här: vad tror du?

Att isolering som är i taket (195) den ihop med plasten är inte helt tät så det släpper igenom värme upp mot luftspaltsskivan och då bildas kondens.

Eftersom jag inte lagt plåten än så blir det såklart en viss påfrestning på duken när det just nu pendlar mellan regn/snö plus och minusgrader.
Rummet håller mellan 16-20 grader beroende på aktivitet och tidpunkt på dygnet

Jaaa du… det är totalt omöjligt att säga såhär på distans. Det kan ju också finnas okända faktorer som inte ”syns” i ett foruminlägg.

Jag tror du måste ta dit någon byggkunnig och titta.

kenek kenek skrev:
Ja precis, efter lite felsökning i panik så funderar jag på det här: vad tror du?

Att isolering som är i taket (195) den ihop med plasten är inte helt tät så det släpper igenom värme upp mot luftspaltsskivan och då bildas kondens.

Eftersom jag inte lagt plåten än så blir det såklart en viss påfrestning på duken när det just nu pendlar mellan regn/snö plus och minusgrader.
Rummet håller mellan 16-20 grader beroende på aktivitet och tidpunkt på dygnet
Gör en liknande konstruktion just nu. Fick du ordnig på kondens problemet?
Läste att du skulle lägga plåten senare hade du gjort någon typ av luftnig vid nock innan du lagt plåten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.