2 640 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Fukt i källare - väggarna och golv. Tips vad jag bör göra?
Medlem
· Stockholms
· 320 inlägg
Jag har upptäkt fukt i källaren och skulle behöva lite tips om vad jag vilka steg jag bör ta.
Upptäkter
I två av rummen:
På utsidan av huset är två sidor dränerade och övriga två har endast asfalt/tjära på väggarna. I rummen med fukt i väggarna så var ena väggen dränerad och andra med asfalt.
Jag har inte hunnit göra några mätningar på golvet på andra ställen än vid väggen. Kan det vara så att golvet drar fukt från väggen?
Vad bör jag göra?
- Mäta fukt på flera ställen i golvet (en bit från väggarna)
- Inspektera dräneringen på väggarna som är dränerade
- Dränera icke dränerade väggar som bara har asfalt/tjära?
- Ta bort golven och kolla om golvet torkar upp?
- Dra in avfuktare / värme?
- Om man ska ta in någon expert - vilken sorts fackman är det jag söker?
Frågorna är många och jag tar gärna tips om tillvägagångssätt för att kunna förstå vad felkällan är och hur man bäst åtgärdar.
Bilder
Så här såg väggen ut innan allt organiskt revs ut. Konstruktionen var: Vägg, reglar+isolering, plast, gipsvägg.
Till höger var väggen fuktig och för referens syns en bit torr gul isolering. Allt annat var fuktigt. Kan det ha berott på plasten så att väggen inte öht andades eller snarare att väggen skulle behöva dräneras?
Till vänster var väggen i pricip torr. Så fukten i väggena är främst från fönstret till höger och in en bit på andra väggen.
Fukt i isoleringen från väggen:
Plattan, nivellgolv, träreglar, golvspån och parkettgolv:
På utsidan har ena väggen endast målad asfalt. Andra sidan ska vara dränerad, men jag vet inte hur (än)
Upptäkter
I två av rummen:
- Hade riskkonstruktion med träreglar och isolering mot ytterväggar som jag rev ut eftersom jag tyckte att det luktade fuktigt. Väggarna var delvis fuktiga och isoleringen hade vattendroppar. Viss mögel på reglar, men inte så farligt.
- Golvet är uppreglat med nivellgolv, men utan mekanisk ventilation. Själva plattan är också fuktig (åtminstone vid väggen).
På utsidan av huset är två sidor dränerade och övriga två har endast asfalt/tjära på väggarna. I rummen med fukt i väggarna så var ena väggen dränerad och andra med asfalt.
Jag har inte hunnit göra några mätningar på golvet på andra ställen än vid väggen. Kan det vara så att golvet drar fukt från väggen?
Vad bör jag göra?
- Mäta fukt på flera ställen i golvet (en bit från väggarna)
- Inspektera dräneringen på väggarna som är dränerade
- Dränera icke dränerade väggar som bara har asfalt/tjära?
- Ta bort golven och kolla om golvet torkar upp?
- Dra in avfuktare / värme?
- Om man ska ta in någon expert - vilken sorts fackman är det jag söker?
Frågorna är många och jag tar gärna tips om tillvägagångssätt för att kunna förstå vad felkällan är och hur man bäst åtgärdar.
Bilder
Så här såg väggen ut innan allt organiskt revs ut. Konstruktionen var: Vägg, reglar+isolering, plast, gipsvägg.
Till höger var väggen fuktig och för referens syns en bit torr gul isolering. Allt annat var fuktigt. Kan det ha berott på plasten så att väggen inte öht andades eller snarare att väggen skulle behöva dräneras?
Till vänster var väggen i pricip torr. Så fukten i väggena är främst från fönstret till höger och in en bit på andra väggen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt i isoleringen från väggen:

Logga in
Skapa konto
Plattan, nivellgolv, träreglar, golvspån och parkettgolv:

Logga in
Skapa konto
På utsidan har ena väggen endast målad asfalt. Andra sidan ska vara dränerad, men jag vet inte hur (än)

Logga in
Skapa konto
Hej,
Du har redan konstaterat att du har fukt i källaren - sluta mät! Du finner inget som viker av från vad du borde åtgärda. Fokusera på åtgärderna.
1. Riv ut ALLT organiskt material; virke och även gammal plast som inte behövs.
2. skaffa mekanisk ventilation och tilluft i de andra utrymmen så att du både får ut luften i källaren och får in ny luft - luftflöde och ombyte av luften. Fundera vilket rum som utblåset ska ske i; vill ni byta plats på tvättstugan, blåser det ut vid altanen..?
3. segaste, dränera helt om. Jag anser inte att det finns några genvägar här. En avfuktare köper dig bara tid från det oundvikliga. Jag dränerade nyligen och tänkte först använda platonmatta. Tack och lov blev det Optidrain och källaren är både torrare och varmare.
4. När källaren torkat upp, putsa upp om det behövs och måla med en silikatfärg av bra kvalitet. Den färgen är diffussionsöppen och släpper igenom fukt.
steg för steg, dag för dag så kommer du närmare en torrare källare. Ta hjälp av en avfuktare för att snabba på processen (hyr), men om du dränerat och kör konstant mekaniskt ventilation skulle inte jag lägga pengarna på en sådan.
lycka till!
Du har redan konstaterat att du har fukt i källaren - sluta mät! Du finner inget som viker av från vad du borde åtgärda. Fokusera på åtgärderna.
1. Riv ut ALLT organiskt material; virke och även gammal plast som inte behövs.
2. skaffa mekanisk ventilation och tilluft i de andra utrymmen så att du både får ut luften i källaren och får in ny luft - luftflöde och ombyte av luften. Fundera vilket rum som utblåset ska ske i; vill ni byta plats på tvättstugan, blåser det ut vid altanen..?
3. segaste, dränera helt om. Jag anser inte att det finns några genvägar här. En avfuktare köper dig bara tid från det oundvikliga. Jag dränerade nyligen och tänkte först använda platonmatta. Tack och lov blev det Optidrain och källaren är både torrare och varmare.
4. När källaren torkat upp, putsa upp om det behövs och måla med en silikatfärg av bra kvalitet. Den färgen är diffussionsöppen och släpper igenom fukt.
steg för steg, dag för dag så kommer du närmare en torrare källare. Ta hjälp av en avfuktare för att snabba på processen (hyr), men om du dränerat och kör konstant mekaniskt ventilation skulle inte jag lägga pengarna på en sådan.
lycka till!
Medlem
· Västernorrland
· 9 387 inlägg
Fast hur gammalt är huset? Ser ut som 70tal kanske? och dylika hus och alla äldre byggdes oftast utan kapillärbrytande skikt under golv så då har en dränering ganska marginell betydelse. Påverkar mest det som kommer från väggarna. Utan kapillärbrytande skikt under golv och sen kanske ogynnsamma markförhållanden gör att man får markfukt som stiger genom plattan. och det oavsett hur bra och ny dränering man har.
Det är därför inredning av äldre källare nästan alltid utgör en riskkonstruktion. Just för att man inte vet hur resultatet blir.
Det är därför inredning av äldre källare nästan alltid utgör en riskkonstruktion. Just för att man inte vet hur resultatet blir.
Medlem
· Stockholms
· 320 inlägg
Tack för svar.
Huset är byggt 1974. Jag får kolla i ritningarna om det finns något kapillärbrytande skikt under golvet, men det kan mycket väl vara som du säger att det saknas. Vad är alternativet här - bila upp golvet, lägga dit kapillärbrytande skikt, golvisolering och sedan gjuta ny platta inifrån och göra det rum för rum?
Det kanske inte förhindrar något, men efter att vi rev ut de uppreglade väggarna så har väggen torkat upp från insidan (betongen var mörk och har nu blivit ljusare). Dock kvarstår väl problemet att det kommer in fukt över huvud taget.
Framöver kommer jag inte ha uppreglade väggar utan bara putsade väggar som blir målade - inga konstigheter. Men gällande golvet, vad är praxis här? Skulle ni säga att det är no-no att ha uppreglade golv med nivell-golv så som jag har det nu (även om man kanske inte ska använda träreglar? Måste golvet också vara ventilerat? Eller är det klinkers som gäller?
FTX-system håller just nu på att installeras i hela huset huset inkl hela källaren (förutom i ett litet rum där det nu är matkällare). Det är ju skönt att den delen snart tas i drift... Håller även på att byta ut och uppgradera värmesystemet från 1-rörs- till 2-rörssystem i hela huset.
Huset är byggt 1974. Jag får kolla i ritningarna om det finns något kapillärbrytande skikt under golvet, men det kan mycket väl vara som du säger att det saknas. Vad är alternativet här - bila upp golvet, lägga dit kapillärbrytande skikt, golvisolering och sedan gjuta ny platta inifrån och göra det rum för rum?
Det kanske inte förhindrar något, men efter att vi rev ut de uppreglade väggarna så har väggen torkat upp från insidan (betongen var mörk och har nu blivit ljusare). Dock kvarstår väl problemet att det kommer in fukt över huvud taget.
Framöver kommer jag inte ha uppreglade väggar utan bara putsade väggar som blir målade - inga konstigheter. Men gällande golvet, vad är praxis här? Skulle ni säga att det är no-no att ha uppreglade golv med nivell-golv så som jag har det nu (även om man kanske inte ska använda träreglar? Måste golvet också vara ventilerat? Eller är det klinkers som gäller?
FTX-system håller just nu på att installeras i hela huset huset inkl hela källaren (förutom i ett litet rum där det nu är matkällare). Det är ju skönt att den delen snart tas i drift... Håller även på att byta ut och uppgradera värmesystemet från 1-rörs- till 2-rörssystem i hela huset.
Redigerat:
Medlem
· 437 inlägg
Är det ett ytterhörn som är till höger? Är takavvattning och marklutning osv korrekt i det hörnet?
I mitt fall var det takvattnet som kom in i källaren pga cementrör som delat på sig.
Och (som sagts ovan) ett gammalt hus kommer aldrig bli helt fuktsäkert i källaren utan stora ingrepp så, putsa och klinkers. Har du för mycket pengar och/eller är av den nervösa typen så dränera.
Men jag killgissar att 80% av omdräneringar är onödiga.
Bor du i en storstad där ytan gör några mille eller du inte står ut med tonåringen längre så går det ju knacka upp golvet, isolera, golvvärme, dränera och sen "nästan" ha ett fuktsäkert, varmt rum.
Väggarna kan ju fortfarande suga upp lite.
I mitt fall var det takvattnet som kom in i källaren pga cementrör som delat på sig.
Och (som sagts ovan) ett gammalt hus kommer aldrig bli helt fuktsäkert i källaren utan stora ingrepp så, putsa och klinkers. Har du för mycket pengar och/eller är av den nervösa typen så dränera.
Men jag killgissar att 80% av omdräneringar är onödiga.
Bor du i en storstad där ytan gör några mille eller du inte står ut med tonåringen längre så går det ju knacka upp golvet, isolera, golvvärme, dränera och sen "nästan" ha ett fuktsäkert, varmt rum.
Väggarna kan ju fortfarande suga upp lite.
Medlem
· Stockholms
· 320 inlägg
Ja, till höger är ett ytterhörn. Se bilden nedan inkl takavvattning.
Marklutningen är relativt plan vid huset och sedan ett par meter från huset så sluttar det ner mot grannen. Marken kunde säkert luta mer bort ifrån huset (men det lutar iaf inte mot huset tror jag - får kolla det).
Om Tak avvattningen är korrekt utförd vet jag inte. Stuprör går ner i ett plaströr som sedan går bort mot garaget, men jag vet ej skicket eller exakt vart det går någonstans. Vad är det man ska tänka på när det är korrekt utfört?
Vet inte heller exakt hur den dränerade väggen är dränerad mer än att jag ser att jag har en dräneringsbrunn. Dock ser jag bara dräneringsröret och ingen pump eller annat rör som för dräneringsvatten vidare bort ifrån huset. Dessutom ser brunnen helt torr ut, men det kanske är så det brukar se ut när det varit en torr sommar?
Den här dräneringsbrunnen är placerad en liten bit ifrån ytterhörnet vid den dränerade väggen.
Marklutningen är relativt plan vid huset och sedan ett par meter från huset så sluttar det ner mot grannen. Marken kunde säkert luta mer bort ifrån huset (men det lutar iaf inte mot huset tror jag - får kolla det).
Om Tak avvattningen är korrekt utförd vet jag inte. Stuprör går ner i ett plaströr som sedan går bort mot garaget, men jag vet ej skicket eller exakt vart det går någonstans. Vad är det man ska tänka på när det är korrekt utfört?
Vet inte heller exakt hur den dränerade väggen är dränerad mer än att jag ser att jag har en dräneringsbrunn. Dock ser jag bara dräneringsröret och ingen pump eller annat rör som för dräneringsvatten vidare bort ifrån huset. Dessutom ser brunnen helt torr ut, men det kanske är så det brukar se ut när det varit en torr sommar?

Logga in
Skapa konto
Den här dräneringsbrunnen är placerad en liten bit ifrån ytterhörnet vid den dränerade väggen.

Logga in
Skapa konto
Medlem
· 437 inlägg
Jag skulle kontrollera rören från stupröret som steg ett. Det är ju minst två skarvar där.
Du får väl göra lite undersökningar. Kör ner trädgårdsslangen i alla olika stuprörsanslutningar och se om det kommer nåt vatten i dräneringsbrunnen till att börja med. Har du undersökt brunnen noga för att se om det finns nå utlopp?Ja, till höger är ett ytterhörn. Se bilden nedan inkl takavvattning.
Visa bilaga 636512
Visa bilaga 636518
Medlem
· Stockholms
· 320 inlägg
Ja, det blir till att gräva upp och kolla stupröret. Stupröret i hörnet går iaf inte till dräneringen utan går någon annanstans.
Gällande dräneringsbrunnen så tog jag en annan bild och jag kan då inte se något utlopp. Kanske att det finns något nedanför dräneringsröret som inte syns på bild, men det tror jag inte. Hur ska det se ut egentligen?
Gällande att testa hälla vatten i stuprören så är väl tanken att det INTE ska komma något vatten i dräneringsrören, för då är väl något felkopplat.
Gällande dräneringsbrunnen så tog jag en annan bild och jag kan då inte se något utlopp. Kanske att det finns något nedanför dräneringsröret som inte syns på bild, men det tror jag inte. Hur ska det se ut egentligen?

Logga in
Skapa konto
Gällande att testa hälla vatten i stuprören så är väl tanken att det INTE ska komma något vatten i dräneringsrören, för då är väl något felkopplat.
ajdå, borde finnas ett utlopp 30-40 cm under det tilloppsröret. Har du en grovdammsugare och når ner med?Ja, det blir till att gräva upp och kolla stupröret. Stupröret i hörnet går iaf inte till dräneringen utan går någon annanstans.
Visa bilaga 636615
Som andra skriver, spola med slang i stuprören och se om det kommer något i brunnen.
Jag har en helt ny 3 meters brunn med 2 inlopp och ett utlopp ifall du skulle behöva en ny
Medlem
· Stockholms
· 320 inlägg
Spännande. Tänkte du att man skulle suga upp makadammet längst ner för att se om det finns något utlopp längre ner? Eller vad tänkte du att dammsugaren skulle användas till?
Visst ska jag spola i stuprören för att se om det kommer något vatten i brunnen. Men om det gör det, visst är det då felkopplat? Antar att det är det jag ska kolla efter? Är det värt att hälla ner en del vatten i brunnen för att se var vattnet tar vägen eller onödigt?
yes, tänkte se om du kunde få undan det lättaste med hjälp av grovdammsugaren. Jag hade en spelbolag hos mig men det kommer med en annan prislapp. Ursäkta att jag inte var tydligare.Spännande. Tänkte du att man skulle suga upp makadammet längst ner för att se om det finns något utlopp längre ner? Eller vad tänkte du att dammsugaren skulle användas till?
Visst ska jag spola i stuprören för att se om det kommer något vatten i brunnen. Men om det gör det, visst är det då felkopplat? Antar att det är det jag ska kolla efter? Är det värt att hälla ner en del vatten i brunnen för att se var vattnet tar vägen eller onödigt?
Vattnet finner ju sin väg bort, prova spola vatten i brunnen och se om det rinner undan.
jag är lite snål och försöker utröna och undersöka så mycket jag kan, innan jag ringer in någon som kostar pengar.
Inte spelbolag.. slamsugare
Medlem
· 298 inlägg
Saknas plast/isolering under plattan är det en stor chans att merparten av fukten tar sig in den vägen även om det är väggarna som ser tråkiga ut.Fast hur gammalt är huset? Ser ut som 70tal kanske? och dylika hus och alla äldre byggdes oftast utan kapillärbrytande skikt under golv så då har en dränering ganska marginell betydelse. Påverkar mest det som kommer från väggarna. Utan kapillärbrytande skikt under golv och sen kanske ogynnsamma markförhållanden gör att man får markfukt som stiger genom plattan. och det oavsett hur bra och ny dränering man har.
Medlem
· Stockholms
· 320 inlägg
Tittade på husritningarna och såg nedanstående bilder. Där verkar det iaf som att man tänkt att huset ska ha kapillärbrytande skikt under betongen. Men saken är att jag tror inte att golvet är isolerat.
Den ena bilden kallas för Grundläggningsalt. A. Något annat alternativ hittar jag inte bland ritningarna (och den bilden visar inte någon isolering eller plast).
Min tro är att jag har makadam under betongen, men kanske inte någon isolering och plast.
Säger bilderna er något?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto