Hej!
Vi har köpt hus (1930-tals villa) där det finns en hel del fukt i källaren.
I besiktningsprotokollet skriver man följande:
”
-Källarväggar/golv är allmänt fuktiga. Källarväggar är fuktiga högt upp mot betongbjälklag.
I källaren finns tvà grundvattenbrunnar med dränkbara pumpar. I dessa brunnar noteras att grundvattnet står strax under källargolvet.
Dả grundvattennivản ligger strax under källargolvet behöver sannolikt djupare brunnar för de dränkbara pumparna. Detta för att minska fuktbelastningen pả golv och källarväggar. Utöver detta bör det utvändiga fuktskyddet och dräneringen förbättras.”
Det skall borras djupare brunnar och dräneras senare. Min fråga nu:
Kan man måla över missfärgningarna på väggarna när man fått någorlunda torrt i källaren?
Finns det en färg som andas bättre?
Med vänlig hälsning,
Harry
”
-Källarväggar/golv är allmänt fuktiga. Källarväggar är fuktiga högt upp mot betongbjälklag.
I källaren finns tvà grundvattenbrunnar med dränkbara pumpar. I dessa brunnar noteras att grundvattnet står strax under källargolvet.
Dả grundvattennivản ligger strax under källargolvet behöver sannolikt djupare brunnar för de dränkbara pumparna. Detta för att minska fuktbelastningen pả golv och källarväggar. Utöver detta bör det utvändiga fuktskyddet och dräneringen förbättras.”
Kan man måla över missfärgningarna på väggarna när man fått någorlunda torrt i källaren?
Med vänlig hälsning,
Harry
Redigerat:
Ingen som vet?Andreas Persson9779 skrev:
Hej!
”
Med vänlig hälsning,
Harry
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det kommer sannolikt alltid att se ut sådär även om du "dränerar".........Är grundvattnet så ytligt så suger nog väggarna vatten från backen och det kommer man aldrig ifrån. Men visst kan du måla men det blir nog fult ganska fort igen. Silikatfärg är väl det som bör användas men även den är tät även om den är mer diffusionsöppen än vanlig färg.
Tvätta väggarna med klorin, låt väggarna torka måla med cementfärg https://www.snowcempaints.com/products/cement-paints.htmlAndreas Persson9779 skrev:
Detta andas 100% finns inget bättre där du har problem med fukt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Fukt drivs upp i springa mellan golv och vägg i källare. Hur åtgärdar jag det?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fuktskada syll i källare - Hur åtgärda
Byggmaterial & Byggteknik -
Nydränerat och mer fukt än tidigare i källare från 1940
Grund & Markarbeten -
Fuktspärr i golv mot källare/kallgarage under mark???
Isolering