Byggahus.se

Fukt i bjälklaget - vad behöver jag göra?

156 läst  1 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej! Jag har nyligen färdigställt ett grundbygge (platta på mark) som ska utgöra en tillbyggnad till huset som har träbjälklag och källare.
    Jag var från början medveten om risken att vatten på plattan drivs in i bjälklaget och hade därför detta under uppsyn och allt gick i sin ordning och jag lyckades hålla bjälklaget fritt från vatten. Tills i söndags.
    Natten mellan lördag och söndag kom en rejäl regnskur som ändå gjorde att vatten leddes in i bjälklaget. Vattnet har vandrat ovanpå källarväggen och spridit sig under syllen som består av en timmerstock.
    Jag och min sambo har brutit upp golvet vid den berörda ytterväggen och skottat ur spånet som låg där.
    Timmerstocken är fuktig i underkant och det verkar som att källarväggarna har sugit i sig en del vatten då det blivit rått och fuktigt i källaren.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1031.jpg

Det jag undrar nu är om någon har några bra tips på hur jag ska gå vidare med fukten som är på källarväggen och under syllen?
    Jag har fixat så att inget mer vatten kommer dit och golvet ska få vara öppet ett bra tag framöver då vi ska renovera i de berörda rummen också.
    Behöver jag göra ytterligare åtgärder? Behöver jag drastiskt tillföra värme, typ kupévärmare eller liknande för att få bort fukten omgående? Måste jag byta ut syllen? Kan källarväggarna ta permanent skada av detta?

2. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Hej.
    Jag tycker du skall sätta dit en avfuktare och låta den stå ett par dagar så du ser att det torkar ut. Går att hyra dagvis från div maskinuthyrara. Nej, det tar ingen direkt skada när ni har varit så snabba med att ta bort vätan, bra agerat.