Hej!
Vi bor i ett suterränghus från '83 med ew grund (om allt stämmer). Under den senaste tiden upptäckte jag att det började lukta konstigt i två rum i nedervåningen. Det är två rum med ytterväggar mot marken där det uppstår lukten. Det är inte någon kraftigt lukt det är typ bara jag i familjen som känner den. För säkerhets skull tog jag hit idag en byggnadsingenjör som borrat några titthål i samtliga rum och mätte fuktkvot som var precis på gränsen i de två nämnde rum mot yttervägg. Dräneringen är originalet som dessutom ligger för högt enligt dagens rekommendationer så det ska definitivt göras omed isodrän. Isoleringen ligger invändigt nu och ganska tjock, typ 195mm mineralull. Jag var rädd för att det ska vara mögelskador på reglarna och kanske tom isoleringen men jag faktist ser inget. Det tror jag iallafall. Jag tog några bilder för jag inte kan bestämma mig vad det är som ligger på reglerna (som är väl ingjutna som det ser ut) som är gråktigt och hårt. Först tänkte jag att det är kanske vitmögel jag ser men den inte är fluffig. Jag tog bort en bit med skruvmejseln och det har suttit hårt på träet och som sagt var grått. Kan det vara betong? Eller är det mögel och det är bara jag som inte känner igen den? Det tänks sen att det ska vara ventilerad vägg och golv. Om reglerna är i gjutna och om det verkligen är en EW-grund då är väl reglarna bärande eller? Går det att byte ut mot stål i så fall? Besiktningsmannen så att det går att mögelbehandla reglarna om de inte är ruttna men det låter väldigt konstigt till mig. Jag har alltid läst att alla material ska bytas om det finns mögel på den. Första frågan då är att vad ni tror är det på träet på bilderna? Andra frågan är vad är bäst för att åtgärda fukt problem förutom o dräneringen och utvändigt isolering?