Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ftx-ventilation ritning

1. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Vi har nu bott ett år i vårat renoverade hus där vi bland annat satsat på ett ftx system. Vi börjar funder om det är rätt installerat då vi läser på olika ventilationsfirmors hemsidor att tilluft ska vara i sovrum, vardagsrum samt frånluft i badrum, toalett och tvättstuga.

Vi har två våningar, tilluft i vardagrum öv och på uv i hallen vid matbord. Frånluft är i sovrum, toalett samt dusch/tvättstuga.

Varför jag börjar fundera om allt står rätt till är då vi upplever dålig luftväxling och mycket varmt från maj - september. Det är framförallt luftväxling som vi känner av. Har provat att köra på hög fart istället för normal fart på ventilationen och upplever positiv förändring.

Hur kan vi komma tillrätta med problemet. Har ni några tips?

2. zarkov
    Husägare · Halland · 563 inlägg

zarkov

Husägare
    Det låter som om ni har rätt få (för få?) tilluftsventiler? Vi har ett enplanshus på 110+60 m2 med tilluft i v-rum, tre sovrum och två hallar samt frånluft i kök,badrum, wc och tvättstuga. Enligt installatörens protokoll har vi 65 L/s in och 68 ut.

3. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Hej, jag funderar på om frånluften i sovrummen ska ändras till tilluft, kan det vara en tanke i rätt riktning? I sådana fall skulle det bli tre tilluft och en frånluft på öv och två tilluft och en frånluft på uv. Ska kolla mätvärden som gjordes vid installationen. Återkommer med detta.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 14 279 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Precis, tilluft i sovrum är ett måste! Vad är det för klåpare som installerat? Har ni fått ett mätprotokoll när dom var färdiga?

• Laddar…
  5. surris
    Byggveteran · Sverige · 1 044 inlägg

surris

Byggveteran
    I sovrum ska man ha tilluft inte frånluft. Där vill man ha ny fräsch luft och inte den luften som är dålig.

Varmt på sommaren är väl kanske ofrånkomligt. Men vart sitter uteluftsintaget? Sen så bör det vara så att värmeväxlaren används och kyler tilluften om uteluften är varmare än frånluften.

6. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Uteluftsintaget sitter på husets norrgavel.

• Laddar…
  7. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Hmm det låter vi vara oskrivet här, det är en firma i stan men innan jag kontaktar dem måste jag skaffa mig mer kunskap i ämnet, därav bland annat min fråga här på sidan.

Mätprotokoll finns. Återkommer om det

8. surris
    Byggveteran · Sverige · 1 044 inlägg

surris

Byggveteran
    Frånluft ska det inte vara i sovrummet i alla fall. Så där är det helt fel.

Vart sitter avluften? Sitter den för nära uteluftsintaget så kan det vara risk för kortslutning.

9. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Avluften sitter uppe på taket en bra bit från intaget.

• Laddar…
  10. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Här kommer protokollet. Säger inte mig så mycket men tar gärna emot tips.

11. Bästa svaret

Jonatan79

Hobbysnickare
    Enl protokollet är det tilluft i alla sovrummen, har du testat med att hålla tex ett ark av toapapper mot samtliga ventiler ?

12. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Här kommer protokollet. Ovk är genomförd

13. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Jag har testat det är frånluft i sovrummen, då har vi nog hittat problemet....de har kopplat fel men skrivit rätt. Tack!

14. Fiano1
    Medlem · 85 inlägg

Fiano1

Medlem
    Hej alla! Stort tack så här på lördagsmorgonen. Nu kan jag gå vidare till företaget som installerat då de har skrivit en sak på schemat och kopplat fel i verkligheten - hur det nu är möjligt vågar jag inte gå in på men kan bara konstatera att installatören hade en dålig dag den dagen han var hos oss.

15. Jonatan79

Hobbysnickare
    Ja, Väldigt klantigt och konstigt att det inte märktes vid inmätningen. Kräv en ny uppmätning och ett nytt protokoll och kanske något annat som plåster på såren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.