FTX-ventilation - fakta och tips vid installation

9k läst  17 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Från- och tilluftsventilation med värmeåtervinning, FTX, är standard när man bygger lågenergihus. I många fall går det också att bygga in tekniken i befintliga villor. Det här bör du tänka på inför en installation av FTX-ventilation.

Du kan läsa artikeln här: FTX-ventilation - fakta och tips vid installation

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Niclas Lindström

Jag har just installerat ett FTX system dock ett något äldre utan roterande växlare men ändå. Det var lätt och smidigt att installera.
    Har bara provkört den till och från än så länge men den verkar funka riktigt bra.
    Bilder finns påwww.biobygget.se/bion.htm
    mvh Niclas

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik

Alla? moderna och effektiva FTX aggregat är antingen roterande- eller motströmsvärmeväxlare. Bypass används om man av nån anledning inte vill värmeväxla till- och frånluften och är inget som man måste ha. Varvtalet och flödet regleras med fläkthastighet.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Stefan Gidnert

Är det lag på fitx system när man bygger nytt 1 familjs hus??

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Kjell Larsson

Jag har sådant system i mitt radhus, har inte fått något damm i filtret, men har damm överallt annars, det sägs att systemet är rätt kopplat men jag undrar varför dammet inte fastnar i utluftsfiltret när det har så lätt för att fastna på Tv, bord jag rentutsagt så är det damm överallt utom i filterna.

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Håkan Wikström

Hej Kjell,
    Jag vet inte vad FTX står för, men vi har ett liknande problem i vår hus med frånluftsvärmepump. Jag har resonerat fram, med min fru som ju ser dammet från ett städningsperspektiv, att det måste komma från ett eller flera läckage i den inplastade zonen som utgör vår rumsmiljö. Undertrycket som skapas av detta system drar in de lätta ekofibrerna i rumsluften och dessa åker sedan ut i utsugskanalerna, om det inte redan innan fastnat på bokhyllor, bord, TV- opch data-skärmar och golv. Med kombinationen av frånluftsvärmepump, ekofiber isolering och läckage i plastbubblan som omsluter rumsmiljön, så får man denna effekt. Stämmer detta med dina erfarenheter?

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Ola

Läste jag slarvigt elller? men jag såg inte att det stod om att det inte fungerar i ett hus med frånluftsvärmepump

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Henrik. D,

Hej. Bra artikel, men. Man filtret ska inte sitta på tilluften utan på Uteluften. (dvs före aggregatet och inte efter aggregatet som tilluften är)
    Ola, Att sätta in FTX i ett hus som redan har frånluftsvärmepump kommer inte fungera bra. Det finns frånluftsvärmepumpar med inbyggt tilluftsaggregat, t ex Nibe F470 (Men även IVT mfl har liknande aggregat) Vill du förvärma tilluft kan du alltid köpa ett separat tilluftsaggregat med vattenbatteri som du kopplar på din FLVP, glöm inte frysskydd på vattenbatteriet!
    Stefan, Nej det är inte lag på det, det är energiförbrukningen man måste klara av, sedan hur man gör det får man välja själv.

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Tias

Alla bara stirrar sig blinda på roterande eller korsvärmeväxlare. Själv har jag ett aggregat jag installerade för några år sedan av Fabrikatet Regenair, det är av kamarväxlar typ och har betydligt högre verkningsgrad än roterande eller korsvärmeväxlare. Regenair och Kantherm som deras konkurrent heter är i en klass försig med sina 90-95% verkningsgrad. Dessa aggregat har funnits på marknaden sedan 70-talet och är minst sagt testade. De marknadsför sig inte direkt utan de säljer bara vida hörsägen. Regenair tillverkar även alla sina aggregat på beställning så om kunden behöver ha någon udda design för att få in det på vinden tex så går det att ordna. Mitt aggregat är tex i flera bitar och utspridda på vinden pga platsbrist. De va iofs i en prisklass över det billiga massproduserade aggregaten men oj va jag är nöjd... Jag behöver inte änns ha en eftervärmare när det är riktigt kallt tack vare den höga verkningsgraden. Jag hörde att de klarar en temperatur ner till minus 30´C utan att ha någon form av avfrostning... Jag är jätte nöjd...

10. E
    Anonym
    Skrivet av: Henrik

Hur är ljudnivån på Regenair i förhållande till övriga ftx aggregat?

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Bosse Lostål

Vill gärna ha en mer detaljerad förklaring till hur det kan vara billigare att kom kombinera ventilation med fjärrvärme än med värmepumpar!

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan A

Lite sent svar men, jag tror att författaren syftar till att har det väl investerats i en värmepump är den rörliga kostnaden för en kWh värme lägre än för någon med fjärrvärme och det är ju de kWh som ftx:en ersätter. Däremot kan ju den som installerar ftx först och sen värmepump köpa en mindre pump och eventuellt borra lite grundare. En underdimentionerad bergvärmeanläggning kan också delvis räddas med ftx.

13. E
    Anonym
    Skrivet av: johan andersson

hej, ska installera FTX i mitt hus, någon som vet en bra firma till sådant?

14. G
    Anonym
    Ja, testa en ventilationsfirma.

15. H
    Medlem Nivå 6
    Hus med källare.
    Är det någon som vet hur det fungerar om man har ett hus med källare och när det kanske inte är 100% lufttätt mot källaren?
    Riskerar man inte att suga upp "källarluft" iom att FTX ventilationen rekommenderas att justeras in för svagt undertryck i bostaden?

Mvh Andreas

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: