Tänkte se om ni kan hjälpa mig till ett lite effektivare ventilationssystem.

Jag har ett ”Heru 130 S EC 2” som står på kallvind.
Fläkthastighet 30% (aggregatet är överdimensionerat till vårt hus)

För att eliminera risken för ljud så valde jag ganska grova kanaler.
160mm stamledning och sedan 125mm ut till alla tilluftsdon och frånluftsdon.

Allt är på kallvind och isolerat med 50mm strumpa och utöver det är det även lagt lösa 50mm skivor som ligger ovanpå rören och ansluter ner till den vanliga isoleringen på vinden.

När det är ca -3 ute och 20 inne har jag följande på aggregatet:
Luften som kommer ut i tilluftsdonen är bara 9-10 grader.
Frånluft 15
Avluft 5
Uteluft -1
Tilluft 12

Känns som jag tappar väldigt mycket i rören.
Är rören för grova så jag tappar mycket på rörens stora yta?
Har jag för låg ”fart” i rören eftersom de är så grova?
Är det mer isolering som krävs och isf hur skall den läggas och hur mycket? Kan man bara lägga över som jag gjort?
 
  • Display av ventilationssystem som visar temperaturer och fläkthastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Brygga skrev:
Tänkte se om ni kan hjälpa mig till ett lite effektivare ventilationssystem.

Jag har ett ”Heru 130 S EC 2” som står på kallvind.
Fläkthastighet 30% (aggregatet är överdimensionerat till vårt hus)

För att eliminera risken för ljud så valde jag ganska grova kanaler.
160mm stamledning och sedan 125mm ut till alla tilluftsdon och frånluftsdon.

Allt är på kallvind och isolerat med 50mm strumpa och utöver det är det även lagt lösa 50mm skivor som ligger ovanpå rören och ansluter ner till den vanliga isoleringen på vinden.

När det är ca -3 ute och 20 inne har jag följande på aggregatet:
Luften som kommer ut i tilluftsdonen är bara 9-10 grader.
Frånluft 15
Avluft 5
Uteluft -1
Tilluft 12

Känns som jag tappar väldigt mycket i rören.
Är rören för grova så jag tappar mycket på rörens stora yta?
Har jag för låg ”fart” i rören eftersom de är så grova?
Är det mer isolering som krävs och isf hur skall den läggas och hur mycket? Kan man bara lägga över som jag gjort?
Isoleringen är ok, skall vara 100mm i kalla utrymmen och 50mm i varma. Gäller både FL kanaler och TF kanaler. Sedan så är återvinningen beroende å hur stor luftmängd FL aggregatet får o i detta fall förmodligen för lite då man har prio på ljud. Så vill man öka luftflödet utan att ljudet ökas får man kika på att montera in fler ljuddämpare. Aggregatet skall ha en för FL o en för TF och den bör vara minst 900mm lång med minst 50mm inre isolering och inte nån flexibel variant
 
  • Gilla
Brygga
  • Laddar…
Jag har 10cm isolering men snarlika värden. För min del är dock fuktöverföringsskyddet aktiverat. Funktionen styr rotationshastigheten hos värmeväxlaren för att förhindra fuktöverföring till tilluften på grund av för hög relativ fuktighet. I en roterande värmeväxlare fastnar fukten på rotorns yta som rör sig ömsom i frånluft och tilluft. När det är kallt utomhus kondenserar fukten till vatten och återförs i tilluften. Återföringen av fukt kan bli så hög som 70-80 procent och leda till fuktskador i värsta fall. Just nu 94% luftfuktighet ute.
 
  • Gilla
Brygga
  • Laddar…
Har du värmebatteri på så tilluften håller 20 gr. ut ur aggregatet och sedan sjunker till 12? En möjlighet förutom isoleringen kan vara otäta kanaler som suger in vindsluft i frånluftskanalen (jag antar du har 20 gr inne?)
 
  • Gilla
Brygga
  • Laddar…
Boilerplate4U
Du har normal verkningsgrad (ca 80%) men tappar 5 grader på frånluften fram till aggregatet vilket troligtvis beror på dålig isolering. På kallvind bör man ha 200mm runt hela röret. Att enbart lägga skivor ovanpå riskerar att det uppstår luftfickor som agerar köldbryggor så det bör du byta ut till något bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Brygga
  • Laddar…
K
Tror det är en kombination av flera faktorer.
- grov dimension ger lägre hastighet och längre tid för samma mängd att förflytta sig. Exponeras längre tid för en kallare omgivning.
- grov dimension ger större värmeagivande area.
-50mm isolering på kallvind låter lite. Jag har 95+45 med överlappande skarvar.

Edit: har också 160mm och 125 ut till alla Don. Så inte jättestora dimensioner. Låg hastighet och för lite isolering tror jag är boven

Varit kallgrader inatt, men strax över nollan nu.
 
  • Digital termostat som visar inomhus och utomhustemperaturer med knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brygga
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du har normal verkningsgrad (ca 80%) men tappar 5 grader på frånluften fram till aggregatet vilket troligtvis beror på dålig isolering. På kallvind bör man ha 200mm runt hela röret. Att enbart lägga skivor ovanpå riskerar att det uppstår luftfickor som agerar köldbryggor så det bör du byta ut till något bättre.
Hur är bästa sättet att isolera rören?
Funderar att köpa 10cm tjock isolering på rulle och vira 2 varv om rören för att sedan klä med vindduk, är det en bra lösning?
 
Boilerplate4U
B Brygga skrev:
Hur är bästa sättet att isolera rören?
Funderar att köpa 10cm tjock isolering på rulle och vira 2 varv om rören för att sedan klä med vindduk, är det en bra lösning?
Det blir perfekt. Du kan linda ståltråd eller använda hönsnät för att hålla allt på plats.
 
  • Gilla
Brygga
  • Laddar…
Är tilluften även 12°C om du mäter temperaturen?

Mitt nya Heru 100 S EC visar nämligen inte riktigt sanningen. Frånluften kan omöjligt vara kallare än tilluften. Har ingen elvärmare igång.
Ventilationspanel som visar olika rumstemperaturer, inklusive tilluft på 17°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Boilerplate4U
R Runnis skrev:
Mitt nya Heru 100 S EC visar nämligen inte riktigt sanningen. Frånluften kan omöjligt vara kallare än tilluften. Har ingen elvärmare igång.
Möjligen är givaren trasig men det verkar konstigt på en ny installation så den kan kanske är felmonterad? Du kan kolla givaren med en vanlig ohm-mätare.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Möjligen är givaren trasig men det verkar konstigt på en ny installation så den kan kanske är felmonterad? Du kan kolla givaren med en vanlig ohm-mätare.
Jag ska göra ett ryck till våren det är så kallt på kattvinden nu. Alla kablar sitter lättåtkomliga uppe på aggregatet. En av givarna sitter i kanalen direkt efter aggregatet men jag minns inte vilken det är. Alla andra sitter väl inuti aggregatet? Frånluften i köket ligger på nästan 25°C just nu. Ett par grager svalare på övervåningen.

Enligt egna mätningar på temperaturerna ligger verkningsgraden på 78%, de va igår vid -12°C. Hus från 1984 med originalisoleringen ca 50mm på rören.
Kanske att ja tar in en annan firma som får snygga till installationen. Sotarfirman som installerade aggregatet var inte direkt något proffs.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Är tilluften även 12°C om du mäter temperaturen?

Mitt nya Heru 100 S EC visar nämligen inte riktigt sanningen. Frånluften kan omöjligt vara kallare än tilluften. Har ingen elvärmare igång.
[bild]
R Runnis skrev:
Är tilluften även 12°C om du mäter temperaturen?

Mitt nya Heru 100 S EC visar nämligen inte riktigt sanningen. Frånluften kan omöjligt vara kallare än tilluften. Har ingen elvärmare igång.
[bild]
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du har normal verkningsgrad (ca 80%) men tappar 5 grader på frånluften fram till aggregatet vilket troligtvis beror på dålig isolering. På kallvind bör man ha 200mm runt hela röret. Att enbart lägga skivor ovanpå riskerar att det uppstår luftfickor som agerar köldbryggor så det bör du byta ut till något bättre.
Nej jag har så lågt som 9 grader på luften som kommer in i huset… mao tappar jag 5 grader i rören på väg TILL aggregatet och 3 grader på väg FRÅN aggregatet.

Har varit och köpt 100mm isolering på rulle nu, lindar 2 varv runt rören.
Återkommer med resultat, förhoppningsvis inom ett par dagar
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
B Brygga skrev:
Nej jag har så lågt som 9 grader på luften som kommer in i huset… mao tappar jag 5 grader i rören på väg TILL aggregatet och 3 grader på väg FRÅN aggregatet. Har varit och köpt 100mm isolering på rulle nu, lindar 2 varv runt rören.
Återkommer med resultat, förhoppningsvis inom ett par dagar
Ja, du har du helt rätt i. Missade att det naturligtvis blir dubbel förlust pga att man tappar i båda riktningarna. Hoppas isoleringen ger bra effekt. Om du har stora luftspalter i takfotsventilation är det bra om du använder någon form av vindskydd runt isoleringen.
 
H håbbe1961 skrev:
Isoleringen är ok, skall vara 100mm i kalla utrymmen och 50mm i varma. Gäller både FL kanaler och TF kanaler. Sedan så är återvinningen beroende å hur stor luftmängd FL aggregatet får o i detta fall förmodligen för lite då man har prio på ljud. Så vill man öka luftflödet utan att ljudet ökas får man kika på att montera in fler ljuddämpare. Aggregatet skall ha en för FL o en för TF och den bör vara minst 900mm lång med minst 50mm inre isolering och inte nån flexibel variant
Varför menar du att frånluften bör isoleras inomhus? Payofftiden på den isoleringen måste vara en livstid, minst.
 
D Disktrasan skrev:
Varför menar du att frånluften bör isoleras inomhus? Payofftiden på den isoleringen måste vara en livstid, minst.
Återvinningen ligger på frånluften då vill man inte att den påverkas på vägen till växlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.