Byggahus.se

FTX - Systemair VSR, Östberg Heru eller Flexit Uni?

1. A
    Anonym
    Hej, jag har lagt en beställning på ett FTX-paket inkl projektering för ca 200m3 men som jag installerar själv. Installation på kattvind/krypvind i 1,5plans hus med inredd källare. Jag har tidigare frågat butiken vilket aggregat de väljer, eftersom paketpriset är det samma oavsett. De kunde inte svara på det utan sa att konstruktören skulle återkomma vid designen och då tänkte jag att man kunde diskutera fördelar/nackdelar med de olika fabrikaten.

Nu ringde en konstruktör direkt från Flexit för att diskutera lösning, men tyvärr kunde jag inte svara hörde dock meddelandet.

Får känslan av att Flexit’s modeller är äldre, eller inte lika bra? De nämns inte lika ofta iaf. Nu vill jag då såklart veta vad är för/nackdelar med respektive aggregat? Ingår samma funktioner (inte styrmöjligheter verkar det som)? Det ska vara tyst, effektivt, enkelt att installera, billigt i drift och gärna möjlighet till lägesändring om man åker bort eller liknande.

Jag vill ju såklart ha det bästa för mitt hus, men om en leverantören redan fått ärendet är det ju ganska vinklat om vad som är ”bäst”. Vad säger ni?

2. A
    Anonym
    Ingen som har någon input om dem? :thinking:

3. L
    Medlem · 191 inlägg

Luugen

Medlem
    Östberg har nyligen släppt helt nya aggregat med modernt gränssnitt.
    Jag är nöjd med mitt heru s. Haft ett lagerhaveri men fick en ny motor hemskickad utan diskussion. Lättservat.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Tyckte min REC RT Blue 4 var lite knölig i användarmenyn. Kopplade upp den med en nätverkssladd i helgen och nu är det lite trevligare att justera.
    Fast egentligen ska man inte behöva justera något alls..

5. Rickard_nr1
    Renoverare · Bohuslän · 189 inlägg

Rickard_nr1

Renoverare
    Jag har en heru 160 tror jag som är 3år, funkar bra och bekymmersfritt. Dock hade jag önskat ett bättre styrsystem för den reglerar väldigt ojämnt. Tillufttemperaturen pendlar kraftigt +-4grader från börtemp. Påverkar inte innetemp men hur svårt kan de vara att reglera mer exakt när flöde och temperaturen är så stadig som den är.

En annan sak är filtertyp och filterpris. Hur ofta behöver du byta filter osv. Min vägghängda heru har pappersfilter som jag tycker är rena skiten. Jag hade nog önskat filterpåsar istället som inte blir sörjiga av fukt och med större filteryta. Mina filter får jag byta minst två gånger om året för de inte går att städa ur.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Ventilationsbranchen är långt efter i reglertekniken, gäller allt vad inneklimat heter. Är väl tyvärr så att dom inte har resurser för at få dit tillräcklig kompetens

7. A
    Anonym
    Tack så mycket för alla svar! Mycket uppskattat.

Under dagen idag ringde Flexit-gubben upp och vi började ändå snacka om bäst lösning (mest eftersom webbutiken jag köpt paketet ifrån inte hade telefontid först senare på em). Till att börja med är det inte UNI-serien utan Nordic S4 som är aktuellt för oss, sedan kom han med flera goda idéer och jag märkte att han visste vad han gjorde. Fick istället känslan av att aggregaten är ganska likvärdiga, det som skiljer är installationen/konstruktören. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt, men det verkar vara få som är missnöjd med något av fabrikaten.

Däremot ifrågasatte jag att vi har ca 200m2 och deras aggregat säger 245m2, men hängde inte riktigt med på hans snack om luftflöde och tryck och hur man kan mäta det på olika sätt. Men han fick fram att vi nog skulle ligga på ca 60% effekt.

Hojta till om ni vill veta hur det gått om någon månad eller två, förhoppningsvis har jag då hunnit installera det.

8. Rickard_nr1
    Renoverare · Bohuslän · 189 inlägg

Rickard_nr1

Renoverare
    Har med hört att man helst inte vill gå över 60% fläkt hastighet för risken för oljud.

9. L
    Medlem · 191 inlägg

Luugen

Medlem
    Köp ett för stort aggregatet där du gamnar under 50-60% av aggregatets kapacitet.

Jag snålade lite och hamna på ca 65% av fläktkapaciteten varav jag behöver sänka hastigheten till ca 50% på nättern för att det skall bli ljudlöst.

10. N
    Medlem · 40 inlägg

newport

Medlem
    Håller med, kör på högre kapacitet för att kunna köra lågvarvigt och minska resonanslåda.
    Jag kör Systemair sedan -05 tycker det fungerar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.